مسکو داوری غیرمستند درباره عامل ترور سفیرش را مردود دانست

0
151

مسکو هشدار داده است مادام که تحقیقات درباره ترور سفیر این کشور در آنکارا به نتایج قطعی نرسیده‌اند، اتهام زدن به جنبش گولن به عنوان عامل ترور نادرست است. روسیه در تحقیق درباره ترور سفیرش در ترکیه همکاری می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست  جمهوری روسیه نسبت به این اتهام که ترور سفیر این کشور در آنکارا به دست یکی از طرفداران جنبش گولن انجام شده‌، واکنش نشان داد و گفت که مادام که تحقیقات ادامه دارند و مسائل پشت پرده این ترور روشن نشده است، نمی‌توان داوری زودهنگام کرد.

روز دوشنبه (۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر) آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه، هنگام سخنرانی در یک گالری در آنکارا مورد حمله مرد مسلح قرار گرفت و کشته شد. ضارب مردی ۲۲ ساله به نام مولود مرت آلتین‌تاش و عضو پلیس این کشور بوده است.

بنابر گزارش روزنامه حریت مولود مرت آلتین‌تاش هشت بار به عنوان محافظ رجب‌طیب اردوغان گمارده شده بود. روزنامه‌های ترکیه هم‌چنین از دستگیری ۱۳ نفر در رابطه با این ترور خبر داده‌اند که شش نفرشان از نزدیکان این مرد بوده‌اند.

روز سه‌شنبه (۲۰ دسامبر/۲۲ آذر) مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به همتای آمریکایی خود جان کری گفته بود که ترکیه و روسیه می‌دانستند که “سازمان تروریستی گولن” پشت این ترور قرار داشته است.

مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته است که بعد از ترور برای ما هم این سوال پیش آمد که چگونه می‌توانیم امنیت دیپلمات‌های خود را در ترکیه تامین کنیم و ما هرکاری از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم.

به گزارش دویچه وله؛ در حال حاضر ۱۸ کارشناس روس با ماموران ترک درباره این ترور تحقیق می‌کنند. جنازه سفیر روسیه روز پنج‌شنبه (۲۲ دسامبر/۲۴ آذر) طی مراسمی در مسکو دفن می‌شود.