مسدود شدن ۱۵ میلیارد تومان از وجوه نقد «موسسه کاسپین» با دستور مقام قضایی

0
569

در بخش مربوط به ذخایر و سایر بدهی های این موسسه نیز رقم قابل توجه 1 هزار و 188 میلیارد ریال به عنوان “بستانکاران داخلی” درج شده است.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از تارنمای صبحانه، نشست چندی پیش دادستان های شهرستان های استان تهران به ریاست دادستان تهران زمان مناسبی بود تا جعفری دولت آبادی با تشریح برخی مشکلات و ایراداتی که فعالیت غیرقانونی موسسات اعتباری و مالی برای فضای اقتصادی و اجتماعی کشور ایجاد کرده، به تشریح برخی از پرونده های مهم در این حوزه بپردازد.

دادستان تهران با بیان اینکه دادستانی، دو سال است با مشکلات پرونده تعاونی اعتبار ثامن الححج درگیر است، مثال دیگر خود را به موضوع تعاونی اعتبار فرشتگان اختصاص داد که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان سپرده های مردم را جذب کرده و در حال حاضر ۴۰۰۰ میلیارد تومان کسری و زیان دارد و در عین حال اعلام کرد: دو نفر از مدیران این تعاونی اعتبار دستگیر و بازداشت شده اند.

همین اشارات مهم دادستان تهران، عامل خوبی بود تا صبحانه با بررسی صورت های مالی موسسه اعتباری کاسپین که از ادغام تعاونی فرشتگان و 7 تعاونی دیگر تشکیل شده، به بررسی شرایط فعلی آن بپردازد. بر اساس جدیدترین صورت های مالی این موسسه که آذرماه امسال منتشر شده، این موسسه در مجموع 2 هزار میلیارد ریال (تا تاریخ 31 شهریور 95) از بانک ها و موسسات اعتباری طلب دارد.

این در حالی است که در ستون مربوط به سایر دارایی های این موسسه، از مسدود شدن 150 میلیارد ریال از وجوه نقد کاسپین نزد بانک مرکزی خبر داده شده که این رقم، غیر از مبلغی است که به عنوان سپرده قانونی و بر اساس قانون پولی و بانکی، نزد بانک مرکزی تودیع می شود. در تشریح علت ضبط شدن این مبلغ، صورت های مالی تصریح کرده است که 150 میلیارد ریال مذکور، طبق دستور مقام محترم قضایی مسدود شده است.

117782_942به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان، اگرچه اماره ای مبنی بر ارتباط این دستور قضایی با توضیحات مهم دادستان تهران وجود ندارد و نمی توان گفت که مشکلات ناشی از اقدامات غلط تعاونی فرشتگان، باعث مسدود شدن این مبلغ شده اما هرچه هست، به دلیل خاص و مهمی، مقام قضایی تصمیم به انسداد بخشی از وجوه نقد این موسسه گرفته است که روشنگری مدیران آن در این خصوص، موثر خواهد بود.

البته در بخش مربوط به ذخایر و سایر بدهی های این موسسه نیز رقم قابل توجه 1 هزار و 188 میلیارد ریال به عنوان “بستانکاران داخلی” درج شده است که به علت فقدان توضیحات بیشتر در این خصوص، باید منتظر ماند و دید صورت های مالی بعدی، چگونه این مسئله را تشریح می کند.