مرکل: نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه نگرانی‌آور است

0
201

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در دیداری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در برلین از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه‌ی خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. نتانیاهو از مرکل خواست که سیاست سخت‌تری در قبال جمهوری اسلامی در پیش گیرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه ۴ ژوئن در برلین با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دیدار کرد. مرکل در این دیدار نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه‌ی خاورمیانه را “نگرانی‌آور” خواند و گفت این نگرانی “بویژه برای امنیت اسرائیل” وجود دارد.

مرکل افزود که آلمان با استفاده از نفوذ خود همه‌ی تلاش‌های دیپلماتیک را انجام می‌دهد تا “جمهوری اسلامی را از مناطق نزدیک به مرز اسرائیل پس زند”.

نتانیاهو در این دیدار از آنگلا مرکل خواست که از سرمشق ایالات متحده آمریکا پیروی کند و سیاست سخت‌تری در قبال جمهوری اسلامی در پیش گیرد. نخست‌وزیر اسرائیل گفت که “جمهوری اسلامی به نابودی اسرائیل فرامی‌خواند”.

به گفته‌ی نتانیاهو، رهبران جمهوری اسلامی اسرائیل را یک غده‌ی سرطانی می‌دانند که باید آن را از نقشه‌ی جهان حذف کرد. نخست وزیر اسرائیل افزود که “جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با دستیابی به جنگ‌افزار اتمی چنین کشتاری را عملی کند”.

نتانیاهو گفت، جمهوری اسلامی می‌خواهد شش میلیون انسان یهودی دیگر را بکشد. او افزود: «ما اجازه‌ی این کار را نخواهیم داد».

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که جمهوری اسلامی در جنگ سوریه حضور نظامی خود را “درست در مقابل در خانه ما” افزایش می‌دهد. به گفته‌ی نتانیاهو قرار است در آنجا شمار شبه‌نظامیان شیعه از ۱۸ هزار تن به ۸۰ هزار تن افزایش یابد و این در کشوری مانند سوریه که عمدتا سنی‌مذهب است، به منزله‌ی یک “جنگ مذهبی” خواهد بود.
نتانیاهو پیامدهای این امر را “آوارگان بیشتر” خواند و رو به مرکل گفت: «شما می‌دانید که این آوارگان رهسپار کجا می‌شوند».

نخست وزیر اسرائیل توافقنامه‌ی اتمی را برای سیاست توسعه‌طلبانه‌ی جمهوری اسلامی در منطقه مسئول دانست و گفت: «این امر ممکن گردید، زیرا در چارچوب توافق اتمی، پول زیادی به جمهوری اسلامی سرازیر شد».

به گفته‌ی نخست وزیر اسرائیل، اکنون تهران تلاش می‌کند “کشوری را پس از کشور دیگر ببلعد”. نخست‌وزیر اسرائیل گفت که پس از توافق اتمی با جمهوری اسلامی، موضوع برنامه‌ی موشکی این کشور و سیاست پرخاشجویانه آن در منطقه دیگر موضوع بحث بین‌المللی نبود.

مرکل بار دیگر بر حق موجودیت و امنیت اسرائیل تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: «این هدف واحد ماست که  جمهوری اسلامی هرگز اجازه نداشته باشد به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد». صدراعظم آلمان همزمان یادآور شد که راه دو کشور برای دستیابی به این هدف متفاوت است، اما دو کشور دوست و شریک هستند.

مرکل بار دیگر از توافقنامه‌ی اتمی با جمهوری اسلامی دفاع کرد و گفت این توافق باعث شفافیت بیشتر می‌شود. با این همه او تاکید کرد که باید درباره‌ی فعالیت‌های جمهوری اسلامی در سوریه گفت‌وگو شود.

به گزارش دویچه وله؛ دولت‌های آلمان و اسرائیل می‌خواهند رایزنی‌های دوجانبه‌ی خود را از سر گیرند. قرار است بدین منظور نشستی در تاریخ ۴ اکتبر در اسرائیل برگزار شود.