مرخصی «باقر نمازی» از زندان

0
293

در پی موافقت با مرخصی چهار روز به «باقر نمازی» آمریکایی ایرانی تبار که در اوین زندانی است، ایالات متحده ضمن استقبال از این مرخصی ابراز امیدواری کرد که این مرخصی به آزادی دائمی او منجر شود.

باقر نمازی از جمله چند آمریکایی ایرانی تبار است که در ایران زندانی است. آقای نمازی از زمستان ۱۳۹۴ که برای پیگیری فرزندش به ایران رفته بود، در بازداشت بود.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر یکشنبه ۸ بهمن در توئیتی نوشت: از آزادی باقر نمازی که در پی وخامت حالش صورت می‌گیرد، اسقبال می کنیم اما توجه داریم که این آزادی موقتی است. ما خواستار آزادی فوری و کامل خانواده نمازی از جمله فرزند شان سیامک و سایر آمریکایی هایی که توسط حکومت جهوری اسلامی نگه داشته شده اند، هستیم.

به نظر می رسد مرخصی چهار روزه آقای نمازی ۸۱ ساله بعد از مشکلات فشار خون و ضربان قلب در هفته های اخیر باشد. پیشتر بابک نمازی فرزند او که در آمریکاست، خبر داده بود که پدرش در زندان مشکلات شدید پزشکی دارد.

سیامک نمازی، فعال اقتصادی و فعال در حوزه نفت در مهرماه ۹۴ در تهران بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۰ ساله او که بهمن همان سال برای پیگیری وضع او به تهران سفر کرده بود، بازداشت شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی این پدر و پسر را به ده سال زندان محکوم کرد و این حکم در تجدیدنظر قطعی شد.

آبان ماه گذشته، بابک نمازی برادر سیامک و فرزند باقر نمازی دو شهروند آمریکایی که در تهران زندانی هستند، به همراه وکیل شان جرد گنسر در واشنگتن با برخی اعضای ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه دیدار کردند. آنها با جان سولیوان، معاون وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه دیدار کردند و پنجشنبه با دینا پاول، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید ملاقات کردند. هدف این ملاقات ها فشار بیشتر بر جهوری اسلامی از طریق کاخ سفید اعلام شد.

پیشتر «واشینگتن فری بیکن» نوشت: اعضای خانواده و وکلای یک پدر و پسر زندانی در حکومت جهوری اسلامی از دولت ترامپ می خواهند با اتخاذ اقدامی فوری یک کانال بشردوستانه مجزا با حکومت جهوری اسلامی مشخصا برای مذاکره بر سر بازگشت سالم سیامک و باقر نمازی تعیین کند.

آبان ماه گذشته، همچنین سنای ایالات متحده در یک قطعنامه از دولت آمریکا و متحدانش خواست که آزادی زندانیان آمریکایی از ایران را جدی دنبال کنند. قطعنامه شماره ۲۴۵ سنای آمریکا به پیشنهاد سناتور تد کروز از حزب جمهوری خواه و پاتریک لِیهی از حزب دموکرات توسط سناتورهای دو حزب چهارشنبه شب تصویب شد.

در بخشی از این قطعنامه از پرزیدنت ترامپ خواسته شده که بازداشت شهروندان آمریکایی در حکومت جهوری اسلامی، اولویت اصلی دولت شود.

غیر از نمازی ها، ژیائو وانگ دانشجوی پرینستون است که از یکسال پیش بعد از تحقیق درباره دوران قاجار بازداشت و او نیز به ده سال زندان محکوم شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ همچنین، نزار زاکا نیز لبنان تبار و دارای اقامت آمریکاست که به دعوت دولت روحانی شهریور ۹۴ به ایران رفت و بازداشت شد. او نیز به ده سال محکوم شده است.