مدیر توتال فرانسه: تصمیم کنگره آمریکا درباره برجام می‌تواند مثبت باشد

0
173

مدیرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه روز چهارشنبه گفت تصمیم کنگره آمریکا در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران می‌تواند رویکرد واشنگتن در برابر این توافق را روشن کرده و در نهایت پیامد مثبتی برای توتال و پروژ‌ه گازی ۵ میلیارد دلاری آن شرکت در جمهوری اسلامی داشته باشد.

به دنبال خودداری رئیس جمهوری ایالات متحده از تایید پایبندی جمهوری اسلامی به توافق اتمی ۲۳ تیر ۱۳۹۴ قدرت جهانی‌های با جمهوری اسلامی و ارجاع موضوع به کنگره، قانونگذاران آمریکا ۶۰ روز فرصت دارند درباره بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی که پس از برجام لغو شدند تصمیم بگیرند.

توتال نخستین شرکت عمده غربی فعال در حوزه انرژی بود که پس از اجرای برجام در دی ماه ۱۳۹۴ و لغو تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی، برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی – بزرگترین میدان گازی جهان – با جمهوری اسلامی قرارداد بست و بازگرداندن تحریم‌ها می‌تواند آن را به خطر بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاتریک پویانه رئیس توتال در حاشیه یک کنفرانس نفتی در پاریس پایتخت فرانسه در پاسخ به پرسشی در همین زمینه به خبرنگاران گفت، اگر قانون تکلیف کند، این شرکت از فعالیت در پروژه‌های نفت و گاز جمهوری اسلامی کناره گیری خواهد کرد.

وی با بیان این که روندی در ایالات متحده در جریان است و کنگره باید تصمیم گیری کند، گفت «آنچه در مورد این روند خوب است این است که در مورد موضع ایالات متحده شفاف سازی خواهد شد … شاید شفاف سازی صورت بگیرد که در نهایت مثبت باشد.»

به گزارش صدای آمریکا؛ به عقیده پویانه اکثر نمایندگان سنای آمریکا، خواستار برچیدن توافق جامع هسته‌ای شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، با جمهوری اسلامی – که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز یاد می‌شود، نیستند.