مخالفت دیوان عالی آمریکا با مصادره کتیبه‌های هخامنشی ایران

0
179

دیوان عالی آمریکا در حکمی مخالفت خود را با حراج کتیبه‌های هخامنشی ایران اعلام کرده است. مجروحان آمریکایی یک بمب‌گذاری در اورشیلم خواستار این کتیبه‌ها به جای غرامت شده بودند.

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه ۲۱ فوریه طی حکمی اعلام کرد که مجروحان آمریکایی بمب‌گذاری انتحاری سال ۱۹۹۷ در اورشلیم نمی‌توانند کتیبه هخامنشی ایران که در موزه شیکاگو است را به عنوان غرامت بیش از ۷۱ میلیونی خود مصادره کنند.

تقاضای غرامت ۹ شهروند آمریکایی که در سال ۱۹۹۷ در سوءقصد انتحاری گروه اسلام‌گرای حماس در اورشلیم زخمی شده‌ بودند، بالغ بر ۷۱ میلیون ۵۰۰هزار دلار است. آنها علیه جمهوری اسلامی ادعای خسارت کرد‌ه‌اند، زیرا می‌گویند این حکومت از حماس حمایت مالی و تسلیحاتی کرده و به آنها آموزش نظامی داده است.

شاکیان خواستار مصادره چندین کتیبه‌ هخامنشی شده‌اند که موزه شیکاگو آنها را از ایران به عاریت گرفته است. یک دادگاه ایالتی آمریکا در پی شکایت این افراد حکمی مبنی بر حراج این کتیبه‌های ارزشمند متعلق به ایران را صادر کرد، زیرا دولت جمهوری اسلامی دارایی دیگری در ایالات متحده ندارد.

به گزارش دویچه وله به نقل از رویترز، این حکم دیوان عالی آمریکا می‌تواند به یک نمونه و رویه قضایی برای مصادره اموال دولت‌های خارجی بدل شود و روند این گونه مصادره‌ها را دشوار سازد.