محمد نجفی پس از آزادی با یک میلیارد وثیقه، به دادگاه رباط کریم احضار شد

0
177

آرش کیخسروی، وکیل محمد نجفی، وکیل دادگستری در اراک که از ۲۵ دی ماه ۱۳۹۶ در بازداشت به سر می‌برد از آزادی این وکیل دادگستری با وثیقه‌ای یک میلیارد تومانی و احضار او به دادگاه رباط کریم خبر داد.

آقای کیخسروی گفت که به دلیل یک سخنرانی محمد نجفی در شهر رباط کریم درباره ستار بهشتی او را به دادسرای این شهر احضار کرده‌اند.

محمد نجفی، وکیل دادگستری در اراک، مرکز استان مرکزی ایران است که ۲۵ دی ماه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. او پیش از بازداشت پیگیر مرگ مشکوک وحید حیدری، جوان معترض اراکی بود که دهم دی ماه ۱۳۹۶بازداشت و روز شنبه، ۱۶ دی ماه جنازه‌اش به خاک سپرده شد.

آرش کیخسروی، وکیل محمد نجفی گفت: “پرونده آقای نجفی به دو بخش تقسیم شده که یک بخش اتهامات امنیتی و سیاسی است و به دادگاه انقلاب اراک فرستاده شده و بخش دیگر با اتهاماتی عمومی مثل اخلال در نظم عمومی به دادگاه عمومی کیفری فرستاده شده. دادگاه انقلاب وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی صادر کرد و دادگاه کیفری هم ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه صادر کرد که در مجموع شد یک میلیارد تومان و با تلاش خانواده و نزدیکان‌اش تودیع شد و روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه از زندان  ازاد شد. اما از دادسرای رباط کریم هم یک احضاریه برای آقای نجفی فرستاده‌اند به اتهام تبلیغ علیه نظام. آقای نجفی در جلسه‌ای درباره ستار بهشتی صحبت کرده بود که برای همین احضاریه داده‌اند اما براساس قوانین باید این پرونده هم به اراک فرستاده شود نه اینکه آقای نجفی به رباط کریم برود. البته ما هنوز از محتویات این پرونده جدید مطلع نیستیم و پی‌گیری خواهیم کرد.”

ستار بهشتی، متولد سال ۱۳۵۶، کارگر و وبلاگ‌نویسی بود که در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا دستگیر شد. در مدت بازجویی به شدت از سوی پلیس فتا شکنجه شد و در همین جریان درگذشت و در گورستان رباط کریم نزدیک محل زندگیش به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش ثبت شده در روابط عمومی بهشت زهرای تهران تاریخ، مرگ ستار بهشتی ۱۳ آبان ماه نوشته شده است.

آرش کیخسروی، وکیل محمد نجفی گفت: “ما که پرونده را خوانده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که آقای نجفی هیچ جرمی مرتکب نشده و هیچ اتهامی متوجه او نیست. اما اینکه به چه دلیلی پرونده به این سنگینی را برای او تشکیل داده‌اند و حالا هم این قضیه احضار به رباط کریم، به دلیل پی گیری و اطلاع رسانی او درباره وحید حیدری، جوانی که در بازداشتگاه اراک جان باخته است یا دلایل دیگر هم دارد باید مشخص شود. آنچه که در پرونده دیدیم هیچ کدام برای بازداشت و زندانی کردن آقای نجفی کفایت نمی‌کرد.”

وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات شهر اراک است که روز دهم دی ماه در جریان اعتراضات مردم این شهر بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده که دستفروشی می‌کرد. عموی او به کمپین گفت که جنازه برادرزاده‌اش را روز شنبه به خاک سپرده‌اند و او جنازه را ندیده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ محمد نجفی پیش از بازداشت گفته بود که «من معتقد هستم که این جوان خودکشی نکرده و با پدرش صحبت کرده‌ام خیلی نگران بودند و من اعلام کردم که حاضر هستم رایگان وکالت‌شان را بپذیرم و پی‌گیری کنم. این جوان، معترض بوده، گرفتند و بعد زدند و کشتند و حالا دارند آبرویش را هم می‌برند. خانواده نگران بودند. ملاحظات دارند. به شدت فضا امنیتی است و خانواده هم تحت فشار هستند.»