محمد حسین آقاسی: کیفرخواست پنج نفر از هشت فعال محیط زیست صادر شده است؛ آنها نیاز به وکیل دارند

0
185

محمد حسین آقاسی وکیل دو نفر از فعالان محیط زیست بازداشت شده گفت برای پنج نفر از هشت فعال محیط زیست بازداشت شده کیفرخواست صادر شده است و در نوبت ارسال به دادگاه قرار دارد. به گفته این وکیل هنوز در مورد سه نفر تحقیقات ادامه دارد. محمد حسین آقاسی وکیل (سام رجبی و طاهر قدیریان) شنیده‌ها مبنی بر اتهام‌های سنگین مانند «فساد فی‌الارض» را برای پنج نفر فعال محیط زیست تکذیب کرد و گفت نمی‌تواند واقعی باشد. به گفته آقای آقاسی اکنون آنها نیاز به وکیل دارند.

آقاسی درباره اتهامی که در کیفرخواست‌ها آمده گفت: «اتهامی که تا به حال مطرح شده اتهام جاسوسی است. با این حال هنوز هیچ‌کس جز مراجع قضایی پرونده‌ها را ندیده است تا مصادیق آن را مورد ارزیابی قرار دهد. بازپرس پرونده پس از هشت ماه تحقیقات نهایتا کیفرخواست برای پنج نفر از آنها از جمله طاهر قدیریان، موکل من صادر و برای دادستان تهران فرستاد تا تحقیقات بازپرس مورد ارزیابی قرار بگیرد. دادستان تهران پس از ۲۵ روز کیفرخواست این پنج نفر را به بازپرسی برگردانده، شنیده می‌شود که دادستان ایراداتی به تحقیقات بازپرس گرفته است. وقتی ایرادت رفع شود این پرونده‌ها به دادگاه برای تعیین وقت فرستاده خواهد شد.»

این وکیل دادگستری درباره شنیده‌ها مبنی بر اتهام‌های سنگین برای این پنج نفر گفت: «شخصی در دادسرا به برخی از خانواده‌ها گفته که این چند نفر متهم به فساد فی‌الارص هستند اما من کاملا تکذیب می‌کنم. برای اینکه یکی دیگر از مقامات قضایی گفت اتهام این بچه‌ها درجه سه است. در حالی که مجازات درجه یک شامل حال مرتکبین جرم فساد فی‌الارض می‌شود. تحلیل من این است کسی که این ادعا را مطرح کرده می‌خواسته خانواده‌ها را بترساند تا سریع‌تر از بین ۲۰ وکیل مورد تایید قوه قضاییه وکیل انتخاب کنند چون خانواده‌ها تا به حال وکیل‌های پیشنهادی خودشان را معرفی کرده‌اند.»

به گفته این وکیل پرونده همگی آنها در شعبه اول بازپرسی دادسرای زندان اوین مورد بررسی قرار گرفته است.

محمد حسین آقاسی گفت به طور قطع اسامی پنج فعال محیط زیست که کیفرخواست‌هایشان صادر شده را نمی‌داند اما طاهر قدیریان موکلش به طور قطع یکی از آنهاست. با این حال یک منبع آگاه به این پرونده گفت که که چهار نفر دیگر مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، هومن جوکار و سپیده کاشانی هستند و هنوز پرونده‌های امیرحسین خالقی، عبدالرضا کوهپایه و سام رجبی در حال بررسی است.

محمد حسین آقاسی وکیل رسمی و قانونی سام رجبی است اما وکالتش هنوز در مورد طاهر قدیریان فعال محیط زیست دیگر از سوی دستگاه قضایی پذیرفته نشده است: «در تلاشم تا وکالتم برای آقای قدیریان نیز پذیرفته شود. هرچند به خانواده او و بقیه گفته شده حتما باید از بین ۲۰ وکیل مورد تایید قوه قضاییه، وکیلی انتخاب کنند.»

آقای آقاسی در پاسخ به این سوال که آیا توانسته تاکنون با موکلانش (سام رجبی و طاهر قدیریان) ملاقات داشته باشد گفت: «من تا به حال ملاقات به تعریف حقوقی با موکلانم نداشتم. فقط یک بار سام رجبی را در دادسرا دیدم و با او سلام و علیک کردم و هرگز طاهر را ملاقات نکردم.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران ؛ از سوی دیگر یک منبع نزدیک به پنج فعال محیط زیست بازداشت‌شده که کیفرخواست‌هایشان صادر شده گفت: «بچه‌ها به خانواده‌هایشان تماس گرفتند و گفته‌اند باید برایشان وکیل انتخاب کنند. حرف‌های نیز از سوی مسوولی در دادسرا زده شده که بچه‌ها با اتهام سنگین فساد فی الارض مواجه هستند اما بعد مسوول دیگر آن را تکذیب کرد. فعلا هیچ خبری دیگری نداریم جز نگرانی.»