مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا: بشار اسد دیکتاتور سوریه و جمهوری اسلامی باید بروند

0
210

روزنامه «واشنگتن اگزمنر» در گزارشی نوشت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، می گوید بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، و نظامیان جمهوری اسلامی حامی او باید از تلاش برای گسترش کنترل خود بر آن کشور جنگ زده دست بکشند.

مایک پمپئو در جلسه ای در کمیته فرعی تخصیص بودجه سنا در مورد بودجه وزارت خارجه آمریکا گفت اسد «باید کنار برود».

سناتور جمهوریخواه جیمز لنکفورد از وزیر خارجه آمریکا پرسید: «آیا می توانیم با حضور جمهوری اسلامی و حضور اسد در بلند مدت در سوریه شاهد پیشرفتی باشیم؟»

پمپئو جواب داد: «خیر.»

این اظهار نظر در مقایسه با گزارش های حاکی از تمایل آمریکا به خروج از سوریه موضعی تند محسوب می شود.

بشار اسد به عملیات تهاجمی در جنوب غربی سوریه دست زده است که نقض آتش بس مورد توافق پرزیدنت ترامپ و ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است. این عملیات باعث می شود نیروهای طرفدار رژیم اسد به یک پایگاه نیروهای آمریکایی، در نزدیکی گذرگاهی که جمهوری اسلامی برای پل زمینی اش به مدیترانه به آن نیاز دارد، نزدیکتر شوند.

پمپئو در جلسه سنا گفت: «ما هنوز در جایگاهی نیستیم که اهرم فشار چشمگیری برای تحقق پیامدهای سیاسی در جهت منافع آمریکا و جهان داشته باشیم.»

به گزارش صدای آمریکا؛ وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «من به واحدها و آرایش های نظامی و ساختار فرماندهی و افسران نیروی قدس اشاره می کنم که آزادانه در سوریه به هر سو می روند، دست به تحریک می زنند و به عملیات تروریستی در حمایت از رژیم سوریه کمک مالی می کنند.»