مایک پمپئو ارسال موشک از جمهوری اسلامی به گروه‌های شیعه عراق را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست

0
172

وزیر خارجه آمریکا انتقال موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی به گروه‌های شیعه در عراق را، در صورت درستی خبر، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانست.

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه ۱۰ شهریور در پیامی در توئیتر در واکنش به خبر انتقال موشک های جمهوری اسلامی به عراق نوشت: «انتقال موشک‌های جمهوری اسلامی به عراق، اگر درست باشد، نقض فاحش حق حاکمیت عراق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. بغداد باید خودش درباره حق حاکمیت خود تصمیم بگیرد نه جمهوری اسلامی.»

روز جمعه گزارش اختصاصی خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع غربی، ایرانی و عراقی از ارسال موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی به عراق و تحویل آن به گروههای شیعه متحد جمهوری اسلامی در عراق خبر داده بود.

همزمان، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای درباره مذاکره مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با نخست وزیر عراق، از حمایت دولت آمریکا از تشکیل یک دولت میانه رو و ملی در عراق خبر داد.

در این بیانیه به نقل از هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمده است که مایک پمپئو در گفت و گو با حیدر العبادی بر حمایت آمریکا از تلاش‌های عراق برای تشکیل یک دولت میانه‌رو و ملی‌گرا که پاسخگوی خواست‌های ملت عراق باشد، تاکید کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو همچنین بر اهمیت اعمال حاکمیت عراق در این دوره حساس تاکید گذاشته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ این بیانیه از تاکید آقای پمپئو بر ایجاد یک دولت قدرتمند، یکپارچه و شکوفا در چارچوب توافق‌های دو جانبه ایالات متحده و عراق نیز خبر داده است.