مایک پمپئو: آنچه از جمهوری اسلامی می‌خواهیم غیرقابل اجرا نیست

0
147

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، یکروز پس از اعلام انتظارات آمریکا از ایران برای تکمیل برجام، گفت «آنچه ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم بسیار ساده و کاملاً قابل اجراست». او که در واشینگتن با خبرنگاران سخن می‌گفت، یکبار دیگر برخی از خواست‌های خود را تکرار کرد و تاکید نمود که این انتظاری است که از هر کشور دیگری می‌توان داشت.

مایک پمپئو که صبح دوشنبه در بنیاد «هریتج» در واشینگتن فهرستی از دوازده خواست آمریکا از جمهوری اسلامی را ارائه کرده بود، در پی برخی اظهار نظرها، یکبار دیگر به این موضوع پرداخت و انتظارات کشور خود را «ساده» و برای همه قابل قبول دانست.

وزیر امور خارجۀ آمریکا با برشمردن ایراداتی که دولت آمریکا بر جمهوری اسلامی وارد می‌کند، گفت «اقداماتی که جمهوری اسلامی باید انجام دهد، چندان دشوار نیست. من تعبیرها و تفسیرهائی خواندم مبنی بر اینکه [آنچه ما خواسته‌ایم] غیرقابل اجراست. اما آنچه ما می‌خواهیم بسیار ساده است و اغلب کشورهای جهان آنرا پذیرفته و بکار می‌بندند».

وی در توضیح خواسته‌های خود گفت «ما از آنها می‌خواهیم موشک بسوی ریاض پرتاب نکنند». وی افزود «این یک وهم و خیال نیست که تصور کنیم رژیم جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند پرتاب موشک بسوی یک کشور دیگر را متوقف کنند و حیات آمریکائیانی را که در گذر از فرودگاه این شهر هستند، تهدید نکنند».

مایک پمپئو در گفتگو با روزنامه نگاران گفت «ناواقع‌بینانه نیست که از آنها بخواهیم از دهشت افکنی دست بردارند، [زیرا] اینها خواست‌هائی است که ما از کل جهان داریم».
وزیر امور خارجۀ آمریکا تاکید کرد که «اگر کشور دیگری نیز در خاورمیانه برای دست یافتن به سلاح اتمی تلاش کند، ما در جهت جلوگیری از انجام آن نیز اقدام می کنیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ او گفت «اینها انتظارات ساده‌ای هستند که رژیم جمهوری اسلامی براحتی می‌تواند آنها را بپذیرد و به اجرا بگذارد. اقدامی که منافع عظیم آن بسود مردم ایران است». بگفتۀ مایک پمپئو، اینها انتظاراتی است که در شرایط مشابه آمریکا می‌تواند از هر کشور دیگری داشته باشد. وی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی، خواست خود را اینگونه خلاصه کرد: «به رفتار زیان بخش خود که همسایگان شما و دیگر کشورهای جهان را تهدید می‌کند، پایان دهید».