مایک پمپئو: آمریکا عمیقا نگران جاه طلبی جمهوری اسلامی برای تسلط بر منطقه است

0
309

وزیر خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده است در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه را به شدت نگران کننده خواند.

مایک پمپئو روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در ملاقات با آقای نتانیاهو اعلام کرده است که ایالات متحده عمیقا نگران جاه طلبی جمهوری اسلامی  برای تسلط بر منطقه است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه بیشتر گفتگوهایش با آقای نتانیاهو بر مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی متمرکز بوده است، گفت: «همکاری با متحدان نزدیک آمریکا مانند اسرائیل در تلاش ما برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و مخرب جمهوری اسلامی در سراسر منطقه و همچنین سراسر جهان‌، حیاتی است. ما عمیقا از تهدیدهای فزاینده خطرناک جمهوری اسلامی علیه اسرائیل و منطقه و قصد جمهوری اسلامی برای سلطه بر منطقه نگرانیم.»

آقای پمپئو اضافه کرد: «آمریکا در این جنگ در کنار اسرائیل می‌ایستد و قویا، از حق حاکمیت اسرائیل در دفاع از خود، حمایت می کند. درباره برجام باید بگویم که پرزیدنت ترامپ واقعا ، موضوع را روشن کرده است. این توافق نقایص بسیاری دارد و پرزیدنت دولت را مامور کرده است که آن را اصلاح کند و به صراحت گفته است که اگر اصلاح نشود، از آن خارج خواهد شد.»

 نخست وزیر اسرائیل نیز گفتگو با آقای پمپئو در باره نقش تهاجمی جمهوری اسلامی در منطقه را سازنده توصیف کرد.

آقای نتانیاهو گفت: «من از رهبری پرزیدنت ترامپ و موضعش برای جلوگیری از تولید سلاح‌های اتمی توسط جمهوری اسلامی قدردانی می‌کنم. من از پرزیدنت ترامپ و موضع شما برای مهار فعالیت‌های تهاجمی جمهوری اسلامی در منطقه قدردانی می‌کنم. تهاجم جمهوری اسلامی از زمان امضای توافق اتمی، چند برابر شده است. برخی فکر می کردند تهاجم جمهوری اسلامی در نتیجه امضای توافق کاهش می یابد، اما عکس آن رخ داد و جمهوری اسلامی تلاش کرده است کشور پس از کشور را بگیرد. باید جمهوری اسلامی را متوقف کرد. تلاشش برای بمب اتمی را باید متوقف کرد. تهاجمش باید متوقف شود و ما متعهدیم در کنار هم این کار را انجام دهیم.»

آقای پمپئو درباره تغییر برجام گفت که اصلاح این توافق بدین معنی‌ست که باید توقف رفتار بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در آن گنجانده شود.

او گفت: « بخشی از استراتژی جامع پرزیدنت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی، مقابله با مجموعه گسترده ای از تهدیدهای غیراتمی جمهوری اسلامی است؛ مانند برنامه موشکی آن ، حمایتش از حزب الله ، اعزام هزاران ستیزه جوی نیابتی به سوریه و کمک به شورشیان حوثی در یمن. ما با متحدان نزدیک آمریکا، مانند اسرائیل برای مقابله با نفوذ مخرب جمهوری اسلامی در منطقه، از نزدیک همکاری می‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که سیاست آمریکا در قبال سوریه تغییر نکرده است.

او گفت: «وقتی جمهوری اسلامی از رژیم وحشی اسد حمایت می‌کرد، اولویت آمریکا شکست داعش بود و همچنین کاهش تنش، جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی و تضمین ارسال کمک‌های نوع‌دوستانه و نهایتا ، حمایت از تلاش سیاسی برای حل بحران در سوریه. استراژی ما برای تحقق این اهداف تغییر نکرده است.»

وزیر خارجه آمریکا در آخرین مرحله از ماموریت سه روزه اش به خاورمیانه به اردن سفر خواهدکرد.

اقدام هماهنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی

وزیر خارجه آمریکا، قبل از سفر به اسرائیل با رهبران عربستان سعودی در ریاض ملاقات و گفتگو کرد. آقای پمپئو خواستار اقدام هماهنگ بین‌المللی برای متوقف ساختن برنامه موشک بالیستیک جمهوری اسلامی شد.

برایان هوک، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا که همراه او به عربستان سعودی سفر کرد در تشریح این موضع وزارت خارجه آمریکا گفت برای توقف برنامه موشکی جمهوری اسلامی، کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان باید تحریم‌های شدیدتری را علیه افراد و شرکت‌های وابسطه به جمهوری اسلامی درگیر در برنامه موشکی جمهوری اسلامی، اعمال کنند.

آقای پمپئو در عربستان بی آنکه از قطر نام ببرد، از عربستان سعودی و همسایگانش خواست به تنش با آن کشور پایان دهند زیرا به گفته او، تفرقه در منطقه ، به جمهوری اسلامی فرصت می‌دهد دخالت و فعالیت‌های بی ثبات کننده در منطقه به ویژه در سوریه و یمن را گسترش دهد.

او گفت: «جمهوری اسلامی سراسر منطقه را بی‌ثبات می‌کند، از شبه نظامیان نیابتی خود و گروه های تروریستی حمایت می‌کند، جمهوری اسلامی شورشیان حوثی در یمن را مسلح می‌کند، فعالیت‌های هک سایبری را هدایت می‌کند و از رژیم جنایتکار اسد در سوریه حمایت می‌کند. برخلاف دولت قبلی در آمریکا، ما تروریسم گسترده جمهوری اسلامی را نادیده نخواهیم گرفت.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره برجام نیز گفت که جمهوری اسلامی از زمان امضای این توافق، به گسترش فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود، به ویژه در سوریه و یمن، ادامه داده است؛ از این رو، دولت ترامپ خواستار اصلاحاتی در توافق است تا اهرمی برای مهار برنامه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی و توقف فعالیت‌های مخربش در منطقه باشد.

آقای پمپئو، همچنین تاکیدکرد دولت ترامپ هنوزبرای سرنوشت برجام تصمیمی نگرفته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای پمپئو در ملاقات با سلمان، پادشاه عربستان سعودی و دیگر مقام های آن کشور بر حمایت و دفاع از عربستان سعودی، اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا تاکید کرد.