مارکو روبیو: خاور میانه نباید میدان فعالیت گروه‌های افراطی و ایران شود

0
159

اندیشکده هادسن میزبان مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه بود. وی که به تازگی از کشورهای عراق، ترکیه و قطر بازدید کرده در این نشست گفت آمریکا باید به دنبال حفظ منافع خود و همپیمانانش در منطقه خاور میانه باشد.

سناتور روبیو در این نشست که با حضور کارشناسان در شهر واشنگتن برگزار شد گفت منافع بلندمدت آمریکا و همپیمانان منطقه ای اش ایجاب می کند که منطقه میدان فعالیت گروه‌های افراطی و ایران نشود.

وی گفت “از دیدگاه آمریکا نباید نقاطی در جهان وجود داشته باشد که در آن گروههای افراطی با سربازگیری، علیه منافع ما و همپیمانان ما عملیات نظامی انجام دهند. این مسئله در صدر اولویت های منافع امنیت ملی ما است زیرا عدم ثبات در منطقه منجر به ایجاد و رشد داعش شده است. ضمن این که در شرایط بی ثباتی در منطقه، ایران می تواند علیه منافع ما و همپیمانانمان موضعگیری کند.”

این سناتور جمهوریخواه همچنین در مورد موضوع ایجاد کشور کردستان در منطقه گفت با توجه به تحولات منطقه طرح این موضوع  قابل بررسی است.

آقای روبیو گفت “من در گذشته گفته بودم که خواهان عراقی متحد و یکپارچه هستم. این موضع گذشته من بود، اما با توجه به تحولات منطقه به نظرم باید این موضع بازنگری شود. من نمیگویم که خواهان استقلال کردستان و یا حتی اجرای سیستم فدرال هستم، اما بعد از دیدارهایم در منطقه گمان می کنم موضع ما درباره آینده عراق به بازنگری نیاز دارد.”

در عراق، بسیاری از شهروندان اقلیم خودمختار کردستان خواستار همه پرسی درباره استقلال هستند. کشورهای ایران و ترکیه با ایجاد کشور مستقل کردستان مخالف هستند.

سناتور روبیو، که داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بود، در کارزارهای انتخاباتی خود بر مخالفت با توافق اتمی ایران می کرد. او بار دیگر گفت که این توافق در دراز مدت به مصونیت تهران در برابر فشارهای بین المللی منجر می‌شود.

او گفت “توافق با ایران و کوبا، عمدتا به درد کتابخانه باراک اوباما می‌خورد و نمی‌توان به آن به عنوان یک سیاست خارجی باثبات که بتواند در بلندمدت پایدار بماند نگاه کرد. هرکس که تاریخ ایران را مطالعه کرده است میتواند بفهمد که ایرانیان بالاخره در چارچوب این توافق به خواست شان که داشتن توان اتمی و برتری نسبت به همسایگان است دست یافتند. و وقتی به توان هسته ای دست پیدا کنی، ازفشارهای بین المللی مصون خواهی ماند.”

به گزارش صدای آمریکا؛ ایران پس از دو سال مذاکره فشرده، توانست به توافقی برسد که در چارچوب آن برنامه اتمی تهران در ازای لغو برخی از تحریم های اقتصادی بین المللی محدود می شود.