مادر هنگامه شهیدی: «دخترم نیاز به معالجه دارد، جانش در خطر است، از همه خواهش می کنم کمک کنند»

0
313

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، که از شامگاه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۵ در بازداشت به سر می‌برد از بیهوشی این روزنامه نگار در سالن ملاقات زندان اوین خبر داد و گفت که سلامتی دخترش به طور جدی در خطر است.

خانم کرمانشاهی گفت که هنگامه شهیدی همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد و به بند ۲۴۱ زندان اوین که متعلق به حفاظت قوه قضائیه است منتقل شده اما او همچنان از اتهام یا اتهام‌های منتسب به دخترش بی خبر است و دادسرای رسانه، از تایید صلاحیت مصطفی ترک همدانی، وکیل هنگامه شهیدی خودداری کرده است.

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب که برای شرکت در مراسم ختم مادربزرگ خود از تهران به مشهد رفته بود شامگاه ۱۹ اسفند ماه از سوی ماموران امنیتی در مشهد و با پرواز هوایی به تهران منتقل شد و پس از آن به بند ۲۰۹ زندان اوین فرستاده شده است. این روزنامه نگار از زمان بازداشت در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زده است. او در نامه‌ای که با دستخط خودش چند روز پس از بازداشتش منتشر شد نوشته بود که  تا آزادی خود دست از اعتصاب برنمی‌دارد.

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی که روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ با او در زندان اوین ملاقات کرده گفت: «به خاطر روز معلم نامه ای به شعبه ۲ دادسرای رسانه نوشته بودم که من یک معلم بازنشسته هستم و یک ملاقات حضوری بدهید من بچه ام را ببینم. این ملاقات حضوری دیروز، چهارشنبه انجام شد من و خواهرش بهار و دخترش پارمیس و دامادش رفتیم ملاقات. وقتی هنگامه را آوردند خیلی عصبی بود از در که وارد شد شد مشخص بود که دگرگون است. خانم زندان بان آمد وسط ما نشست و هنگامه گفت شما اجازه ندارید وسط من و خانواده ام بنشینید. جر و بحث شروع شد و همین طور که من هنگامه را می‌بوسیدم و می گفتم قربانت بشوم آرام باش عیب ندارد. هنگامه همین طور که داد می زد، من وکیل ندارم شما وکیل من باشید از هوش رفت.»

مادر هنگامه شهیدی از انتقال او به بهداری زندان اوین خبر داد و گفت: «برانکارد هم نیاوردند. پارمیس و بهار و دامادش هنگامه را بغل کردند با خانم زندانبان تا او را سه چهار طبقه بیاورند بالا. من همین طور گریه می‌کردم و  توی سر خودم می زدم. به بهداری منتقل کردند و ما آمدیم. غروب بود که زنگ زد فقط در حدی که حالم خوب است مامان.»

خانم کرمانشاهی گفت: «نمی دانم چه باید بکنم. دختر من قلب اش مشکل دارد، کلیه‌هایش مشکل پیدا کرده و  از همه خواهش می‌کنم از سازمان‌های حقوق بشر و همه کسانی که می توانند کمک کنند.از دیروز که بچه ام جلوی چشمانم بیهوش شد و افتاد دندان‌هایش کلید شد من دارم روانی می شوم. بچه ام گرسنه است بچه‌ام در اعتصاب است نمی دانم چه باید بکنم. بچه من جانش در خطر است. احتیاج به معالجه دارد.»

مادر هنگامه شهیدی درباره پی گیری‌هایش از دادسرای رسانه و دادستانی تهران گفت: «هر چی می‌روم دادسرا و  می گویم جرم هنگامه چی است هیچ چیزی نمی‌گویند می گویند گردش کار هنوز نیامده. بازجویی های هنگامه تمام شده و می‌گویند باید تحقیقاتی انجام شود و گردش کار نیامده. هر روز می‌روم دادستانی و هیچ جوابی نمی‌گیرم. سلامتی این بچه در خطر است واقعا خیلی وضعیت‌اش حاد شده، عرصه بر او تنگ آمده دیروز از چهره اش می‌بارید که حال و روز خرابی دارد داغون بود. خیلی به هنگامه ظلم می‌شود.”

به گفته خانم کر مانشاهی، هنگامه شهیدی همچنان از داشتن وکیل محروم است. او گفت: “هر متهمی وکیل دارد اما دختر من وکیل هم ندارد. آقای مصطفی ترک همدانی وکیل او است اما دادسرای رسانه از تایید صلاحیت او تاکنون خودداری کرده است. من هم رفتم دادستانی گفتم از وکلایی که خودتان قبول دارید بگویید ما انتخاب کنیم گفتند وکیل لازم ندارد. آخر چرا؟ این همه ظلم برای چی است؟”

تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید: «در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است در مرحله تحقیقات  مقدماتی طرفین دعوا وکیل با وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رییس قوه قضاییه  باشد انتخاب می‌نماید. اسامی وکلای مذبور توسط رییس قوه اعلام می‌گردد.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشردرایران؛  مادر هنگامه شهیدی گفت: «دقیقا نمی دانم چه روزی اما هنگامه را از بند ۲۰۹ به بند ۲۴۱ منتقل کرده اند که بند حفاظت قوه قضائیه است. خودش راضی بود می گفت رفتارها در این بند از بند وزارت اطلاعات بهتر است. کتاب در اختیارش می‌گذارند و خود را با کتاب خواندن سرگرم می‌کند اما حالا دیگر توان هیچ چیزی را ندارد.»