فرانسه از روسیه و جمهوری اسلامی خواست تا نسبت به توقف فوری بمباران های‌ رژیم سوریه اقدام کنند

0
191

وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه ١ فوریه بهمن بمباران های رژیم بشار اسد در مناطق تحت کنترل مخالفان سوری در استان ادلب و غوطه شرقی را مورد انتقاد قرار داد. او از روسيه و جمهوری اسلامی خواست تا به عنوان متحدان دولت سوريه و ضامن روند آتش بس براساس گفتگوهای آستانه هر چه سريعتر، به حملات پايان دهند و ورود فوری کمک های بشردوستانه به مناطق مورد نياز سوريه را تضمين و تسهیل کنند.

«اَنيِس ون دِر مول » سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه امروز گفت: “ضرورت دارد که روسيه و جمهوری اسلامی، به عنوان تضمين کنندگان روند گفتگوهای صلح آستانه و متحدان رژيم دمشق، اقداماتی را اتخاذ کنند تا بمباران های ارتش سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان فوراً متوقف شود و کمک های بشردوستانه بدون هیج ممانعتی هر چه سریع تر انجام گیرد. او بمباران های ارتش سوریه در روز های 29 و 30 ژانویه در استان ادلب و غوطه شرقی را “ناپذيرفتني” خواند و گفت بمباران هايی که در آنها بيمارستان ها و غير نظاميان هدف قرار گرفته اند، موارد آشکارنقض حقوق بشر در چهارچوب قوانین بين المللي است.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در این حملات 11 نفر در بازارچه شهر سراقب در استان ادلب کشته شده اند. بر اساس این نهاد، بمباران های اخیر همچنین موجب تخریب یک بیمارستان در این شهر شده که توسط پزشکان بدون مرز اداره می شود.

پیش تر در 25 دسامبر گذشته نیروهای رژیم سوریه با پشتیبانی هواپیماهای روسیه برای تصرف مجدد بخش هایی از جنوب شرقی استان ادلب اقدام به حملات و بمباران های گسترده ای در این منطقه کرده اند.

 این منطقه از استان ادلب تحت کنترل گروه تحریر الشام یکی از شاخه های القاعده است. چندین گروه از مخالفان سوریه نیز در این منطقه موضع گرفته اند.

خبر گزاری فرانسه گزارش می دهد؛ سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین مراتب نگرانی دولت فرانسه از عملیات نظامی ترکیه در عفرین در شمال سوریه را اعلام کرد. او گفت: این مداخله حتی اگر با توجه به نگرانی های امنیتی و مشروع دولت ترکیه توجیه شود، نباید موجب تشدید بحران انسانی در سوریه شود.