فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل تهدید کامیونداران زندانی به اعدام را محکوم کرد

0
339

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل تهدید یک مقام قضایی جمهوری اسلامی علیه ۱۷ تن از بازداشت شدگان اعتصاب رانندگان و کامیونداران به اعدام را محکوم کرد.

استفان کاتن، دبیر کل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در بیانیه این فدراسیون که جمعه ۲۰ مهر منتشر شد، گفت که مجازات اعدام برای شرکت کنندگان در اعتصاب، «جدی ترین خشونت علیه حقوق کارگران»، اقدامی «غیرانسانی» و «غیرقابل تصور» است.

هفته گذشته محسن کرمی، سرپرست دادستانی قزوین با اعلام بازداشت ۱۷ تن از شرکت کنندگان در اعتصاب کامیونداران از احتمال صدور احکام سنگین، از جمله اعدام، علیه بازداشت شدگان خبر داده بود.

فدراسیون جهانی کارگران اما در بیانیه خود آورده است که این فدراسیون و گروه‌های وابسته به آن در سراسر جهان دولت جمهوری اسلامی را به شنیدن صدای معترضان ترغیب می‌کنند. استفان کاتن گفت که این موضوع نیازمند یک راهکار اقتصادی است نه تهدید به اعدام.

آقای کاتن خواستار دخالت سازمان جهانی کارگران، نهاد وابسته سازمان ملل، در این موضوع شده است.

بجز سرپرست دادستانی قزوین، محمد جعفر منتظری، دادستان کل نیز اتهام برخی از اعتصاب کنندگان را «فساد فی الارض» ،«قطاع الطریق» و « اخلال در نظم و امنیت» دانسته و آنها را تهدید به صدور حکم اعدام کرده بود.

کامیون‌داران ایران از اول مهرماه برای بار دوم در اعتراض به مطالبات صنفی همچون کمبود کرایه، کاهش سهمیه سوخت و گران شدن لوازم خودرو مثل لاستیک، در شهرهای مختلف آغاز شد.

گزارشها حاکی از آن است که سه هفته پس از آغاز اعتصاب، دستگاههای امنیتی بیش از ۲۵۰ نفر از اعتصاب کنندگان را به اتهام برهم زدن امنیت جاده ها بازداشت کردند.

کامیون‌داران نخستین بار در اول خردادماه امسال به مدت دو هفته در رابطه با کاهش نرخ کمیسیون، افزایش کرایه‌ها و کمک دولتی پرداخت حق بیمه، اعتصابات سراسری و گسترده‌ای را آغاز کردند.

این اعتصابها حمایت اتحادیه های جهانی از جمله، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل نیز از اعتصاب کامیون داران و رانندگان به دنبال داشت. در روزهای اخیر حمایت‌های بین المللی دیگری نیز از این اعتصاب صورت گرفته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ اتحادیه بین‌المللی رانندگان کامیون‌های باری آمریکای شمالی نیز خرداد ماه امسال از کامیون داران اعتصابی ایران حمایت کرد.