عیسی سحرخیز به سه سال حبس محکوم شد

0
190

وکیل عیسی سحرخیز از تبرئه موکلش در مورد یک اتهام و محکومیت وی به سه سال حبس برای دو اتهام دیگر خبر داد.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده عیسی سحرخیز عنوان کرد: رای دادگاه روز گذشته به من ابلاغ شد و طی آن موکل بنده از اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی تبرئه شد.

در حالی برخی رسانه‌های خبری از پرونده عیسی سحرخیز به عنوان «اولین پرونده جرم سیاسی» به اشتباه خبر داده‌اند که پیش‌تر «سحام» درباره اولین محکوم جرایم سیاسی اطلاع‌رسانی کرده بود.

پیش‌تر صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، با ابلاغ دو سال حبس تعزیری، «هدایت‌الله آقایی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و زندانی سیاسی بعد از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ را محکوم کرد تا وی «اولین محکوم سیاسی پس از تصویب قانون جرم سیاسی» لقب بگیرد.

سحرخیز به سه سال حبس محکوم شد

او افزود: آقای سحرخیز همچنین در مورد اتهام توهین به مسئولان نظام به دوسال حبس و برای اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم شد.

وکیل سحرخیز با بیان اینکه این رای مربوط به دادگاه بدوی است، گفت: ما حق اعتراض به حکم دادگاه بدوی را داریم و هنوز هم فرصت برای ارائه اعتراض ما باقی است.

علیزاده‌طباطبایی با اشاره به وضعیت جسمانی سحرخیز یادآور شد: با توجه به اینکه آقای سحرخیز تحمل حبس ندارد، زندان هم اعلام کرده است که امکان نگهداری وی در زندان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۹ ماه از زمان بازداشت موکلم می‌گذرد و ویل ۸ ماه از این مدت را در بیمارستان بوده است، خاطرنشان کرد: ما تقاضا کرده‌ایم که آقای سحرخیز را به پزشکی قانونی بفرستند و اگر آنها تشخیص دادند وی تحمل زندان را ندارد، موکلم با دستور دادگاه آزاد شود این مساله طبق آیین دادرسی جدید یک الزام قانونی است که ما درخواست آن را به قاضی پرونده آقای مقیسه اعلام کردیم.

حکم هراتی غیابی صادر شد

علیزاده‌طباطبایی با اشاره به پرونده عبدالحسین هراتی یادآور شد: آقای هراتی به اتهام توهین به مسئولان نظام به سه سال و نیم حبس محکوم شد و چون در ایران حضور نداشت دادگاه به صورت غیابی برگزار شد البته ما درخواست واخواهی خود را ارائه کرده‌ایم.

مهدی هاشمی ده روز پیش به زندان بازگشته است

وی با اشاره به پرونده مهدی هاشمی در مورد مساله مرخصی او عنوان کرد: آقای هاشمی هم مثل خیلی از زندانیان حق استفاده از مرخصی را دارد در صورتیکه که رفتار زندانیان در زندان مورد رضایت باشد این مرخصی‌ها به آنها داده می‌شود که آقای هاشمی هم از این قاعده مستثنی نیست و در روزهای اخیر از این فرصت استفاده کرد و برخلاف آنچه که برخی القا کرده بودند ۱۰ روز پیش هم با پایان دوره مرخصی به زندان بازگشت.