عماد بیجارزهی به اتهام خواندن ترانه‌های انتقادی در زاهدان زندانی است

0
507

یکی از نزدیکان عماد بیجارزهی، دانشجو و خواننده رپ ساکن چابهار،گفت علیرغم پایان بازجویی و انتقال به بند عمومی زندان زاهدان، این هنرمند جوان همچنان از دسترسی به وکیل و مشاوره حقوقی محروم است.

عماد بیجارزهی، ۲۶ ساله روز سی خرداد ۹۷ در خانه‌اش توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. منبع مطلع که از نزدیکان این خواننده است، گفت او پس از سه هفته بازجویی بدون وکیل در اطلاعات سپاه زاهدان، ۲۵ تیر ماه به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است.

منبع مطلع گفت ساخت و انتشار  آثار موسیقی انتقادی به زبان بلوچی مهم‌ترین دلیل بازداشت عماد بیجارزهی است: «بیشتر درباره ترانه هایی که خوانده بازجویی‌ شده، این که چرا به زبان بلوچی است، چرا سیاهنمایی کردی، چرا از بلوچ ها تعریف کردی و روز فرهنگ بلوچ را تبریک گفتی. بیشتر بازجویی ها در این باره بوده و می‌خواستند آن را به خارج یا جایی وصل کنند.»

عماد بیجارزهی در کنار تحصیل در دانشگاه چابهار، با نام هنری «شاه بلوچ» در زمینه موسیقی رپ فعالیت می‌کند و از او آهنگ‌هایی انتقادی به زبان بلوچی از جمله مجازیه لیلا، گریبه مردم و افسوس در اینترنت منتشر شده است.

خبر بازداشت این خواننده بلوچ را ابتدا وبسایت کمپین فعالین بلوچ منتشر کرد. منبع نزدیک به عماد بیجارزهی گفت خانواده او به دلیل ترس از ماموران سپاه، از گفتگو و مصاحبه درباره بازداشتش خودداری می‌کنند: «ماموران سپاه تهدید کردند که در این مورد با کسی صحبت نکنید و انشاالله زود آزاد می‌شود، فعلا که خانواده اش یا ترسیدند یا واقعا حرف ماموران را باور کردند که زود آزاد می‌شود.»

نیروهای امنیتی أواخر خرداد ماه ۹۷، بیش از ده‌ تن دانشجو و فعال مدنی را در استان سیستان و بلوچستان بازداشت کردند. تعدادی از آنان پس از اعتراضات نسبت به اهمال دستگاه قضایی در برخورد با متهمان تجاوزهای زنجیره‌ای به زنان بازداشت شدند و در کمتر از یک ماه، سپاه پاسداران اعترافات اجباری آنان را در اینترنت منتشر کرد. در این ویدئو، بازداشت شدگان به فریب خوردن و ارتباط با رسانه‌های خارجی اعتراف می‌کنند.

یک فعال بلوچ گفت اعترافات منتشر شده از آنان در سلول انفرادی، بدون حضور وکیل و با ضرب و شتم و تهدید اخذ شده است، اغلب افراد بازداشت شده ارتباطی با هم نداشته‌اند و وجه اشتراک آنان فعالیت در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ یکی از کسانی که در این ویدئو علیه خود اعتراف می‌کند، عبدالله بزرگ‌زاده ۳۰ ساله است که ۲۷ خرداد و پس از تجمع در حمایت از زنان ایرانشهر بازداشت شد و تاکنون در بی‌خبری به سر می‌برد. پدر عبدالله بزرگ‌زاده که تاکنون موفق به ملاقات او نشده، مدتی در مقابل ساختمان سپاه پاسداران ایرانشهر تحصن کرد، اما ماموران سپاه با بازداشت کوتاه مدت و تهدید، او را از ادامه تحصن منصرف کردند.