علیرضا روشن، برنده جایزه شعر مقاومت فرانسه شد..

0
464

علیرضا روشن از دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین برنده شعر مقاومت اندرو ورده «André Verdet » فرانسه شد.

این درویش گنابادی از سال گذشته بدلیل اعتقاد و وابستگی به طریقت نعمت اللهی گنابادی و همکاری با سایت خبری دراویش گنابادی در زندان اوین محبوس است.

به گزارش مجذوبان نور و به نقل از سایت خبری-تحیلی رهسا نیوز؛ پنج شنبه مورخ ۳۰ می ۲۰۱۳ داوران آقای علی رضا روشن را برنده شعر مقاومت André Verdet فرانسه اعلام کردند.فینالیست های این دوره از شعر مقاومت اندرو ورده ۲ شاعر ایرانی بودند: گروس عبدالملکیان و علیرضا روشن. بیانیه سایت اندرو ورده در معرفی و انتخاب این دو ایرانی به نقل از سایت این مرکز که توسط رهسا نیوز ترجمه شده عینا در پی می آید:

گروس عبدالملکیان:

در ۱۹۸۰ در تهران متولد شد.اولین اشعار خود را در سن ۱۴ سالگی در مجلات منتشر نمود. از سال ۱۹۹۷ اشعار او در مجلات شعر کارنامه، گوهران، نافع و در روزنامه های مهم کشور منتشر شده است. اولین کتاب او، پرنده پنهان، در سال ۲۰۰۱منتشر شد و در همان سال جایزه کتاب سال شعر جوان را از آن خود کرد. اشعار او به زبانهای عربی و ترکی منتشر شده و نسخه سوئدی آن در دست تهیه است. ترجمه این اشعار به زبانهای اسپانیایی و انگلیسی بصورت آنلاین

در دسترس هستند. او مسئول بخش شعر انتشارات چشمه در تهران است، همچنین وی کارهای نویسندگی و شعر برگزار می کند.

از سال ۲۰۱۰، او سه کتاب منتشر کرده است: رنگ پژمرده جهان، خطوط تغییر مکان در تاریکی، مغاک. منتخبی از اشعار او به زبان فرانسه برگردان شده، مشت ما زیر میز، در سال ۲۰۱۲ توسط Bruno Doucey منتشر شد.

آخرین کتاب او به تازگی در سال ۲۰۱۳ در تهران منتشر شد

علیرضا روشن:

این تعریفی است که در 26 سپتامر ۲۰۱۱ توسط جان روستون ناصر در خصوص علیرضا روشن و برخی از اشعار او بیان شده است:

“ما علیرضا روشن را در اینترنت پیدا کردیم. او هیچگاه به انتشار شعرهایش فکر نکرده بود، مطالبی که روزانه بیش از ۳۵۰۰ دنبال کننده داشت، از پشتکار قوی وی در خلق محصولات ادبی حکایت می کرد”.

اولین مجموعه وی به نام “تا زمانی که شعرهای زیادی داری” تنها به زبان فرانسه ترجمه و منتشر شد. این مجموعه نشان می دهد که جستجو برای یافتن معانی جدید در مورد لیلی و مجنون معاصر، موتور الهام بخش شعر وی بود.

علیرضا روشن در ۵ سپتامبر ۲۰۱۱ دستگیر شد و همچنان به همراه ۹ نفر از دوستانش در تهران در زندان بسر می برد: تمام مدیران سایت دراویش گنابادی و صوفیانی که سالها تحت اذیت و آزار حاکمیت بوده اند، کسانی که با پیروی از روش معنوی شان اتهام ایجاد گسست در اسلام ایرانی به آنها نسبت داده شده.

ANDRE_VERDET_05_1996

این دراویش در بهترین حالت به شلاق و در بدترین حالت به تخریب اماکن مذهبی شان با بولدوزر محکوم شده اند. علیرضا روشن متاهل و صاحب یک فرزند می باشد. صفحه او در اینترنت، جایی که او روزانه شعرهایش را در آن منتشر می کرد،۳۵۰۰ نفر دنبال کننده دارد. اما هیچ فرد مشهور (معروفی) نمی تواند در برابر سیستمی که بصورت کورکورانه سرکوب می کند، امنیت داشته باشد.

حرکتی برای حمایت از شاعر جوان بوسیله رسانه ای کردن موضوع برای بالا بردن آگاهی عمومی در مورد وی شروع شد. نگرانی ها در خصوص سرنوشت علیرضا روشن منجر به حرکتی برای جمع اوری امضا در حمایت از وی شد.

علیرضا روشن با ۵ رای از ۸ رای، انتخاب شد. بنابراین علیرضا روشن برای نخستین بار برنده جایزه شعر مقاومت André Verdet گردید. (مجموعه “من هنوز شعرهای زیادی دارم” در سالن شعر از ۲۲ جون به فروش خواهد رسید)

فرانسوا آرمنگاد در خصوص علت انتخاب او می گوید: “شعر علیرضا روشن ترکیبی از ظرافت است که ما آنرا حس می کنیم. شعر او فراتر از کلمات، به سمت تفکر خلاق می رود.”

علیرضا روشن مجددا در نوامبر ۲۰۱۲ به مدت یکسال به زندان رفت. مترجم آثار وی، جان روستوم ناصر، به نمایندگی از وی در جشن اهدای جوایز که در یکشنبه مورخ ۲۲ ژوئن در سنت پاول برگزار خواهد شد، حضور خواهد داشت.

از تمامی علاقمندان André Verdet و ناشرین و انجمن های شعر در منطقه، برای حضور در این جشن دعوت می شود.

برای شرکت در این رویداد با آدرس ایمیل ( caduc@unice.fr) یا با شماره تلفن (۰۴ ۹۳ ۶۷ ۴۶ ۵۸)تماس حاصل نمایید.

با احساسات بسیار گرم و صمیمی ما

Eveline Deciduous

رئیس انجمن دوستان André Verdet

وب سایت http://www.amisandreverdet.com