عربستان خواستار سخت‌گیری بیشتر ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی شد

0
187

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاریس گفت که او نسبت به سیاست آینده ایالات متحده آمریکا در ارتباط با سخت‌گیری نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی خوشبین است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز دوشنبه (۲۷ دی / ۱۶ ژانویه) اعلام کرد که دولت آینده آمریکا خواهد کوشید نفوذ آمریکا در جهان را بار دیگر برقرار سازد و عربستان با این امر موافق است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاریس همچنین از ایالات متحده آمریکا خواست سخت‌گیری بیشتری نسبت به ایران برقرار کند و این کشور را مهار کرده و مبارزه با جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

عربستان برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را از ابتدا با نگرانی دنبال کرده و آن را محملی برای برهم خوردن توازن قوا به ضرر خود دیده است. توافق برجام در بهار سال  ۲۰۱۵ این نگرانی را تداوم بخشیده است.

عادل الجبیر مذاکرات سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان را مثبت ارزیابی کرد و آن را اقدامی با هدف رسیدن به یک آتش‌بس در این کشور خواند. او اما هشدار داد که تنش‌ها همچنان برقرار هستند و تنها در صورتی کاهش می یابند که “اقدامات تهاجمی” از طرف جمهوری اسلامی متوقف شوند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، همچنین در باره تصمیم بریتانیا به ترک اتحادیه اروپا گفت این اقدام بریتانیا تاثیری بر روابط این کشور با عربستان سعودی نخواهد داشت.

ادامه تنش‌ها میان عربستان و جمهوری اسلامی

روابط پرتنش سال ۲۰۱۶ میان جمهوری اسلامی و عربستان در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه یافته است. در سال گذشته میلادی روابط  دوکشور قطع شد و جنگ نیابتی جمهوری اسلامی و عربستان در منطقه ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.

حمله نیروهای نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی به سفارت و کنسولگری عربستان در روز دوم ژانویه و به آتش‌ کشیدن این اماکن محملی برای اقدام ریاض برای قطع رابطه با تهران بود. با قطع رابطه دوکشور رفتن حجاج ایرانی به عربستان نیز به طور کلی به حال تعطیل درآمد.

جمهوری اسلامی و عربستان در کشورهایی مانند یمن، بحرین، سوریه، عراق و مصر با حمایت از گرو‌ه‌ها و گرایش‌های مخالف هم درگیری مناقشه‌ای نیابتی شده‌اند. دست‌کم در دوکشور از این مجموعه (سوریه و یمن) مناقشات داخلی و کشاکش‌های منطقه‌ای به صورت جنگی تمام‌عیار درآمده است.

به گزارش دویچه وله؛ در سوریه جمهوری اسلامی در کنار رژیم اسد با گروه‌های کم و بیش متحد با عربستان سعودی می‌جنگد و در یمن عربستان مشغول جنگ علیه حوثی‌ها است که جمهوری اسلامی حامی اصلی آنها به شمار می‌رود.