عراق خواست آمریکا در مورد خروج نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی را رد کرد

0
202

در حالی نخست وزیر عراق خواسته وزیر خارجه آمریکا را در مورد حضور واحدهای وابسته به جمهوری اسلامی در عراق رد کرده، که جمهوری اسلامی و ایالات متحده، عملا در بیرون راندن داعش و همچنین اخراج نیروهای کرد از شهر نفت خیر کرکوک نوعی همآهنگی غیر مستقیم داشته اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با این همه، ایالات متحده از ادامه حضور نیروهای جمهوری اسلامی در خاک عراق نگران است و به همین علت از دولت بغداد خواستار آن شده که که اجازه حضور دائم به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در عراق داده نشود.

دولت پرزیدنت ترامپ همین نگرانی را در مورد حضور نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در خاک سوریه بیان کرده است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در سخنرانی در روز یک شنبه اول آبان، که فشرده ای از آن بدون ذکر نام وی از جانب وزارت خارجه عراق انتشار یافت، این خواسته آمریکا را رد کرد و اعلام داشت که عراق در تصمیم گیری در مورد مطالبی که به آن کشور مربوط می شود، به طور مستقل عمل می کند و از کسی دستور نمی گیرد.

آگاهان سیاسی معتقدند که آمریکا نسبت به ادامه حضور نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه نیز همان نگرانی را دارد. اسرائیل هم پیشتر گفته است که در راهکار آینده سوریه، نباید ادامه حضور عوامل وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان در سوریه تحمل شود.

رویترز در گزارش خود یادآور شد که اکنون مدت زمانی است که دولت عربستان سعودی و ایران توسط عوامل تحت فرمان خود در برخی کشورهای منطقه درگیر هستند.

مدتهاست که کارشناسان می گویند شاید این درگیری را باید نوعی جنگ شیعه و سنی دانست، زیرا عربستان اهل سنت، خود را رهبر جهان اسلام می داند و جمهوری اسلامی با اکثریت بزرگ شیعه، خود را پیرو اسلام راستین تلقی می کند. هر یک از دو کشور می کوشند از طریق عوامل تحت فرمان خویش به گسترش نفوذ خود در کشورهای همسایه نائل شود.

شماری از مطبوعات امریکا پیشتر نوشته بودند که هدف عمده رکس تیلرسون وزیر خارجۀ آمریکا در سفر به عربستان سعودی و دیدار با ملک سلمان و دیگر مقامات بلند پایۀ دولت ریاض علیه گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در کشورهای عرب منطقه بوده است. آقای تیلرسون در سفر به عربستان به روشنی نظامیان جمهوری اسلامی حاضر در عراق را مخاطب قرار داد و گفته بود، حال که داعش شکست خورده، آنها به خانه شان بازگردند.

به گفته آگاهان سیاسی، ایالات متحده و عربستان در مورد مهار کردن نفوذ ایران در کشورهای منطقه، به طور همآهنگ عمل می کنند و حضور حیدر العبادی در ریاض هنگام دیدار تیلرسون از عربستان و اجرای گفتگوهای سه جانبه نیز به همین هدف بوده است.

به نوشته رویترز، ایران و ایالات متحده هر دو خواهان حفظ تمامیت ارضی عراق به رهبری اکثریت شیعه آن کشور هستند و هر دو علیه داعش و به هدف انهدام آن در عملیات جنگی شرکت کرده اند.

ایالات متحده در عین حال از سال ها پیش خود را همپیمان کردها دانسته و رشته همکاری هایی با آن ها به عمل آورده بود.

دولت ایران و دولت مرکزی بغداد، هر دو متفق القول علیه برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق عمل کرده اند. بدنبال این همه پرسی بود که ارتش عراق با دست زدن به عملیات جنگی توانست کرکوک را از تسلط کردها خارج کند.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس در سپاه پاسداران، همنوا با دولت بغداد به کردهای شمال هشدار داده بود که اگر کرکوک را ترک نکنند، با اقدامات نظامی از آنجا بیرون رانده خواهند شد.

غیر از عبادی، جمهوری اسلامی هم به درخواست آمریکا واکنش نشان داده بود. به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، با رد خواسته همتای آمریکایی خود گفت: «نیروهای مردمی در عراق نمی توانند به جای دیگری بروند، زیرا عراق خاک و وطن آن ها می باشد».

اشاره ظریف به آن بود که گروه موسوم به «حشد شعبی» از شیعیان عراقی برپا شده، گرچه، فرماندهی آن را عملا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به دست دارد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرد که آزاد سازی کرکوک دستاورد خود مردم عراق بوده است؛ همانگونه که داعش نیز، به گفته وی،توسط خود نیروهای نظامی عراق سرکوب و نابود گردیده است.

رکس تیلرسون در حالی خواستار خروج نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی از عراق شد، که شورای امنیت اقلیم کردستان نیز با انتشار بیانیه ای از تمرکز نیروهای ارتش عراق و واحدهای وابسته به ایران در حوالی موصل ابراز نگرانی کرده است.

آن ها می گویند که ارتش عراق تعداد زیادی تانک و مقادیر زیادی از دیگر سلاح های سنگین را در نزدیکی موصل متمرکز ساخته و قصد حمله دیگری را نیز دارد.

به گزارش صدای آمریکا؛ دولت بغداد به این ابراز نگرانی واکنشی نشان نداده است.