عالیترین رهبران روسیه به دخالت در انتخابات آمریکا متهم شدند

0
185

سرویس های اطلاعاتی آمریکا روسیه را به سرقت و انتشار داده های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم کرده و گفته اند که این دخالت بی سابقۀ روسیه در انتخابات آمریکا با دستور عالیترین مقامات دولت مسکو صورت گرفته است.
دیروز جمعه ششم ژانویه، دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا، با مسئولان سرویس های اطلاعاتی این کشور ملاقات و با آنان در خصوص مداخله های روسیه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفتگو می کند. ترامپ که تا دو هفتۀ دیگر وارد کاخ سفید خواهد شد در این ملاقات با “جیمس کلاپر، رییس اطلاعات آمریکا، و همچنین “جان برنان” و “جیمس کامی” رؤسای سازمان “سیا” و “اف بی آی” گفتگو خواهد کرد.

در این ملاقات گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا که با درخواست باراک اوباما در خصوص دخالت های روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تهیه شده، مورد بحث قرار خواهد گرفت. این گزارش که در روزهای آینده تسلیم کنگرۀ آمریکا خواهد شد روز پنجشنبه در اختیار رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، قرار گرفت.

رؤسای سرویس های اطلاعاتی آمریکا صریحاً روسیه را متهم به دخالت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا می کنند. مسئولان آمریکایی آگاه از گزارش سرویس های اطلاعاتی این کشور به شبکۀ تلویزیون آمریکایی “سی ان ان” گفته اند ایمیل های شده مقامات حزب دموکرات آمریکا توسط دولت مسکو هک و به وسیلۀ واسطه هایی در اختیار سایت “ویکیلیکس” قرار گرفته اند.  همین منابع افزوده اند که این واسطه ها توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا شناسایی شده اند.

سرویس های اطلاعاتی آمریکا تأکید می کنند که تنها عالیترین مقامات روسیه این قدرت را داشته اند که دستور سرقت و انتشار داده های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را صادر کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامۀ “واشنگتن پست” در گزارشی جداگانه نوشته است که گفتگوهای تلفنی مقامات ارشد روسیه در بزرگداشت پیروزی انتخاباتی دونالد ترامپ شنود و ضبط شده اند.

“جیمس کلاپر”، رییس سازمان های اطلاعاتی آمریکا، گفته است که “روسیه تجربۀ طولانی در زمینۀ دخالت در انتخابات داخلی این کشور و دیگر کشورها دارد. اما، دخالت مستقیم آن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بی سابقه بوده است.”

“جیمس کلاپر” در ادامه گفته است که روسیه تنها به هک کردن ایمیل های حزب دموکرات آمریکا و انتشار آن از طریق “ویکیلیکس” بسنده نکرده است. این هک کردن ها، به گفتۀ “جیمس کلاپر”، “بخشی از کارزار گستردۀ تبلیغات، تحریف و اخبار دروغ روسیه علیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.”

همزمان با این اظهارات، جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، اظهار داشت که او و رییس جمهوری این کشور، باراک اوباما، شخصاً و مستقیماً در خصوص دخالت های دولت روسیه در انتخابات آمریکا به رهبران مسکو هشدار دادند، اما، از افشای علنی آن خودداری کردند، چون مایل نبودند که بر روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر بگذارند.

دونالد ترامپ نسبت به گزارش سرویس های اطلاعاتی کشورش دربارۀ دخالت های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز تردید و بدگمانی کرده است. در واکنش، “جیمس کلاپر” دونالد ترامپ را به بدگویی دربارۀ سرویس های اطلاعاتی آمریکا متهم نموده است. باراک اوباما نیز ابراز امیدواری کرده است که رییس جمهوری منتخب آمریکا پس از مطالعۀ دقیق گزارش سرویس های اطلاعاتی این کشور نسبت به دقت حرفه ای این سرویس ها واقف بشود.

موضعگیری ترامپ واکنش برخی نمایندگان جمهوری خواه از جمله سناتور جان مک کین را نیز برانگیخت که گفت : “هیچ تردیدی ندارم که جیمس کلاپر با دقتی حرفه ای تحقیق دربارۀ دخالت های روسیه در انتخابات آمریکا را هدایت و دنبال کرده است.” سناتور مک کین در سخنانش، دخالت های روسیه را در انتخابات آمریکا به “اقدام جنگی” علیه آمریکا تشبیه کرد.