ظریف: ساز و کار ویژه اروپا کارآمد نباشد از برجام خارج می‌شویم

0
228

جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، که در آمریکا به سر می‌برد در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفته است در صورت ناکارآمد بودن سازوکار ویژه اروپا برای حفظ برجام، جمهوری اسلامی از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی قریب یک هفته پس از آن صورت می‌پذیرد که اتحادیه اروپا اعلام کرد کشورهای عضوش می‌توانند از سیستمی بانکی استفاده کنند که به کمپانی‌های نفتی جمهوری اسلامی و شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهد تجارت‌شان را با جمهوری اسلامی ادامه دهند.

به گزارش نشریه واشنگتن‌پست، در جلسه مطبوعاتی که روز شنبه در محل نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل و با حضور خبرنگاران برگزار شد، آقای ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بیرون رفتن جمهوری اسلامی از برجام در را به روی حمله نظامی آمریکا باز خواهد کرد یا نه گفت: «فکر می‌کنم اگر آمریکا باور داشت که می‌تواند در چنین حمله‌ای به جمهوری اسلامی موفق شود، این کار را انجام می‌داد.»

جواد ظریف همچنین اظهار کرد که جمهوری اسلامی با استفاده از واحد‌های پولی دیگر به جز دلار تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت را دور خواهد زد. او گفت: «سازوکار پیش‌بینی شده توسط اتحادیه پرهیز استفاده از دلار خواهد بود. شما می‌توانید از واحد پول خودتان استفاده کنید، اجناس را به پول خودتان بفروشید و اجناس دیگر کشورها را به پول خودشان بخرید.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه گفت: «ما در منطقه خودمان هستیم و به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم. بدون این‌که از ما درخواست شود، سربازان خود را به هیچ کجا نفرستادیم. ما از اندازه کشورمان، جغرافیای مان و منابع مان راضی هستیم و به خاک، منابع یا مردم هیچ کجای دیگر چشم ندوخته‌ایم. »

به گزارش یورونیوز؛مقامات ایالات متحده می‌گویند نیروهای نظامی جمهوری اسلامی باید از سوریه، عراق و دیگر نواحی محل مناقشه در خاورمیانه خارج شوند.