ظریف آمریکا را تهدید به از سرگیری برنامه هسته‌ای کرد

0
219

وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت، در صورت خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی آماده از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود با “شتابی بیشتر” است. ظریف همچنین به دیگر کشورها درباره پیامدهای توافق با آمریکا هشدار داد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در حال حاضر در نیویورک به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری “سی‌بی‌اس” تهدید کرده که در صورت خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود با “شتابی بیشتر” آماده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی البته تأکید کرده است که در چنین صورتی باز هم هدف جمهوری اسلامی دستیابی به بمب اتمی نخواهد بود. ظریف ضمن تأکید بر بررسی گزینه‌های مختلف توسط جمهوری اسلامی در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و آمادگی جمهوری اسلامی برای انتخاب هر یک از این گزینه‌ها گفته است: «یکی از این گزینه‌ها از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای با سرعتی بیش از گذشته خواهد بود».

مشروح مصاحبه وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۲ آوریل به وقت آمریکا از شبکه “سی‌بی‌اس” پخش خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز گفته است که سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، برای اتخاذ تمامی تدابیر متناسب از آمادگی کامل برخوردار است.

محمدجواد ظریف که برای شرکت در یک اجلاس ویژه سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در مصاحبه با “سی‌بی‌اس” تأکید کرده است که در صورت خروج آمریکا از برجام، تصمیم جمهوری اسلامی بر اساس منافع ملی جمهوری اسلامی گرفته خواهد شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم‌زمان به دیگر کشورها در رابطه با توافق‌های مشابه با آمریکا هشدار داد. ظریف گفت، خواست آمریکا برای ایجاد تغییراتی در برجام نشان می‌دهد که نباید با واشنگتن وارد مذاکره شد. به گفته ظریف، تلاش امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز برای تعدیل مواضع ترامپ بی‌نتیجه است. ظریف گفت، مذاکره آمریکایی‌ها طبق فرمول “حق من حق من است و حق تو قابل مذاکره است” انجام می‌شود.

محمدجواد ظریف در مصاحبه خود با شبکه “سی‌بی‌اس” همچنین با اشاره به مسئله زندانیان آمریکایی در ایران گفت، اگر دولت ترامپ بخواهد در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی باشد، باید رفتار خود را تغییر دهد.

مهم‌ترین موضوع بحث امانوئل مکرون با همتای آمریکایی خود، دونالد ترامپ، در روز سه‌شنبه آینده توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی خواهد بود. آنگلا مرکل نیز تا روز یکشنبه آینده به همین منظور به واشنگتن خواهد رفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها تهدید کرده است که ایالات متحده در صورت عدم اصلاح برجام، از این توافق خارج خواهد شد. او روز ۱۲ ژانویه سال جاری (۲۰۱۸) با تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی برای یک دوره ۴ ماهه دیگر موافقت کرد، اما هم‌زمان، با اشاره به اینکه این “آخرین باری” است که تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند، برای ماندن در برجام شروطی گذاشت.

شروط ترامپ برای ماندن در برجام گنجاندن چهار نکته اصلاحی در این توافق است. این اصلاحات شامل اجازه بازرسی از تمام سایت‌های مورد درخواست آژانس، تضمین تعهد ایران به چشم‌پوشی از تملک سلاح هسته‌ای، دائمی شدن محدودیت شدید غنی‌سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی و گنجاندن برنامه موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی در متن برجام هستند.

به گزارش دویچه وله؛ ترامپ خواستار فشار طرف‌های اروپایی برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان بر جمهوری اسلامی برای گنجاندن اصلاحاتی در متن توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی است. آمریکا تهدید کرده است، چنانچه این اصلاحات انجام نگیرند، از برجام خارج شده و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مجددا از روز ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) اعمال خواهند شد.