طرح سنای آمریکا برای تحریم شبه‌نظامیان عراقی مرتبط با جمهوری اسلامی

0
284

شماری از جمهوری‌خواهان سنای آمریکا در راستای مقابله با “گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق” به دنبال طرحی برای تحریم گروه‌های شیعه عراقی وابسته به جمهوری اسلامی هستند. آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول حمله به مراکز خود در عراق دانسته است.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا طرحی را برای تحریم گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق و مقابله با “گسترش روزافزون جمهوری اسلامی در عراق” ارائه کرده‌اند.

رویترز در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) با استناد به مشاور یکی از نمایندگان سنای آمریکا گزارش داد که در طرح سناتورهای جمهوری‌خواه که متن آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، علاوه بر تحریم شبه‌نظامیان تحت کنترل ایران، وزیر خارجه آمریکا ملزم خواهد شد تا فهرست گروه‌های مسلحی را منتشر کند که از سپاه پاسداران کمک می‌گیرند.

دیوید پردیو، تد کروز و مارکو روبیو، از سناتورهای حامی طرح موسوم به “قانون تحریم نایبان تروریستی جمهوری اسلامی” هستند. تد پو، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرح مشابهی را در آن مجلس ارائه کرده است. هنوز مشخص نیست که این طرح‌ها چه هنگامی در کمیته‌های کنگره آمریکا بررسی خواهند شد. بررسی طرح‌های مطرح‌شده از طرف سناتورها و نمایندگان، نخستین گام برای تبدیل شدن آنها به قانون است.

در ساعات پایانی جمعه گذشته سه خمپاره به منطقه موسوم به منطقه سبز بغداد اصابت کرد. این منطقه مقر دولت و همچنین محل استقرار سفارتخانه‌های کشورهای خارجی، از جمله سفارتخانه آمریکا در پایتخت عراق است؛ منطقه‌ای که به شدت از آن حفاظت می‌شود. مقام‌های عراقی گفته‌اند که عوامل حمله مزبور هنوز شناسایی نشده‌اند. بامداد شنبه نیز سه راکت به فرودگاه بصره، که ساختمان کنسولگری آمریکا در محوطه آن قرار دارد، اصابت کرد.

آمریکا سه‌شنبه گذشته در واکنش به این حمله هشدار داد که در قبال هرگونه خشونت شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق که به تجهیزات یا نیروهای آمریکا آسیب برسانند، جمهوری اسلامی را مسئول می‌داند.

به گزارش دویچه وله؛ در بیانیه کاخ سفید آمده بود: «در چند روز گذشته در عراق شاهد حملاتی بودیم که جان انسان‌ها را به خطر انداختند، از جمله حمله به ساختمان کنسولگری ایالات متحده در بصره و همچنین حمله به محوطه سفارتخانه آمریکا در بغداد. جمهوری اسلامی اقدامی برای توقف این حملات از سوی گروه‌های مورد حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی خود در عراق نکرده است». این بیانیه جمهوری اسلامی را تهدید کرده بود که «پاسخ آمریکا در دفاع از جان شهروندانش سریع و قاطعانه خواهد بود.»