طرح تحریم علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

0
288

مجلس نمایندگان آمریکا طرح جدیدی را صبح پنجشنبه تصویب کرد که تحریم های جدیدی را علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی اعمال می کند.

براساس اعلام مجلس نمایندگان، ۴۲۳ نماینده عضو این مجلس به طرحی موسوم به «قانون موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» که از سوی «اد رویس» رئیس جمهوری‌خواه این کمیته ارائه شد، رای دادند.

این مصوبه مستقیما تحریم تازه‌ای علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی اعمال نمی‌کند اما راه را برای اعمال تحریم‌های تازه از سوی دولت آمریکا بخصوص بعد از آزمایش دوباره جمهوری اسلامی می گشاید.

این طرح با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تنظیم شده که جمهوری اسلامی را از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای منع کرده است.

در بخشی از طرح پیشنهادی آقای رویس آمده است، «سیاست آمریکا این است که از فعالیت جمهوری اسلامی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله شلیک با استفاده از چنین فناوری‌های موشکی، جلوگیری کند.»

این مصوبه مجلس نمایندگان برای تبدیل به قانون باید از تصویب سنا بگذرد و همچنین رئیس جمهوری آن را امضا کند.

مصوبه روز پنجشنبه در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا عصر چهارشنبه به دو لایحه پیشنهادی علیه حزب الله لبنان، با هدف قطع شریان مالی آن گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی و تحریم اعضای آن به دلیل استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی رأی مثبت داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از این مصوبه‌ دولت ایالات متحده را موظف می‌کند افراد و شرکت‌هایی را که در جهت تامین منابع مالی مورد نیاز و همچنین جذب نیرو برای آن گروه شبه نظامی فعالیت می‌کنند تحت تحریم قرار دهد.

در دیگر مصوبه هم که در همین ارتباط تصویب شد، از کاخ سفید خواسته شده است شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای اعمال تحریم های بین المللی علیه حزب الله به دلیل استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی تحت فشار بگذارد.

موافق و مخالف چه گفتند

در جلسه تصویب این مصوبات، اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: برپایه این طرح دولت موظف است تحقیق جامعی با هدف شناسایی شرکتها، بانکها؛ نهادها و افراد ایرانی و خارجی که عرضه کننده کالا و قطعات برای برنامه موشک بالستیک رژیم هستند انجام داده و آنها را پس از شناسایی، تحریم کند. هدف این کار قطع همکاری بین رژیم جمهوری اسلامی و شرکتهایی است که برنامه موشک بالستیک جمهوری اسلامی را تغذیه می کنند. این طرح رابطه بانکهایی را که در تامین مالی برنامه موشکی ایران دخالت دارند، با سیستم بانکی جهانی نیز قطع می کند.

همچنین الیوت انگل، عضو ارشد دموکرات این کمیته نیز در حمایت از این طرح آنرا از ضرورتهای سیاست خارجه آمریکا دانست.

وی گفت: شکی نیست که مقابله با جمهوری اسلامی باید یکی از اولویتهای سیاست خارجی آمریکا بماند. جمهوری اسلامی یکی از پرکارترین پرورش دهندگان تروریسم در جهان است و به صورت سیستماتیک حقوق بشر را نقض می کند. ضمن آنکه همچنان شاهرگ حیات رژیم سرکوبگر اسد در سوریه است. ایران با گسترش برنامه نامشروع موشک بالستیک خود یکی از چالشهای ماست.

همچنین کوین مک کارتی رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان هم گفت: حتی اگر برجام کاملا اجرا شود این رژیمی است که همچنان مرگ بر آمریکا سر می دهد، تکرار می کنم مرگ بر آمریکا سر می دهد. برپایه برجام یک روز پس از اتمام آن می تواند سلاح اتمی داشته باشد. ایران بدون اهمیت به مفاد برجام اقدامات برهم زننده در منطقه مانند اختلاف افکنی بین شیعیان و اهل سنت را اجرا می کند که خاورمیانه را چندپاره کرده است.

مایک مک کال رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان نیز در این جلسه گفت: متاسفانه برجام مملو از نقص است، زیرا که برنامه اتمی جمهوری اسلامی را ریشه کن نکرده است. با آزاد کردن پولهای بلوکه شده، مقامات تهران قدرتمندتر شدند. این توافق نتوانست جلوی دیگر اقدامات مخرب تهران را مانند حمایت از تروریسم، برنامه موشک قاره پیما را بگیرد. بنابراین ما امروز اینجا راههای دیگر اعمال فشار را پی گیری می کنیم. خوشبختانه مجلس نمایندگان با دیگر طرحهای خود جلوی آنرا خواهد گرفت.