طرح تحریم‌های جدید آلمان، فرانسه و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی برای حفظ برجام

0
182

برلین، پاریس و لندن پیشنهاد تحریم‌های تازه‌ای را علیه برنامه‌ی موشکی جمهوری اسلامی در اتحادیه‌ی اروپا مطرح کرده‌اند. گفته می‌شود که این طرح برای حفظ برجام است. جمهوری اسلامی همواره مذاکره بر سر برنامه‌ی موشکی خود را رد کرده است.

 در مناقشه‌ی بین‌المللی بر سر برنامه‌ی موشکی جمهوری اسلامی، دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا پیشنهاد تحریم‌های تازه‌ای را در اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند.

روز جمعه (۱۶ مارس/۲۵ اسفند) سند محرمانه‌ای در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته و برای دیگر دولت‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا ارسال شده که بر طبق آن دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا پیشنهاد تحریم‌های تازه‌ای را از سوی اتحادیه‌ی اروپا به خاطر برنامه‌ی موشکی علیه جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند.

هدف از این طرح، پی بردن به این موضوع است که آیا تحریم‌های جدیدی که نخست باید همه‌ی ۲۸ کشور اتحادیه‌ی اروپا با آن موافقت کنند، مورد تایید این کشورها قرار می‌گیرد یا نه.

به گزارش رویترز روشن است که زمینه‌ی این ابتکار تازه علیه برنامه‌ی موشکی جمهوری اسلامی، به نجات توافق اتمی با جمهوری اسلامی بازمی‌گردد که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا، آن را زیر سؤال برده است.

ترامپ در اواسط ماه ژانویه از کشورهای اروپایی امضا‌کننده‌ی برجام خواسته بود که خطاهایی را که او در این توافقنامه یافته است برطرف کنند. در غیر این صورت او تحریم‌هایی را که علیه جمهوری اسلامی به حالت تعلیق درآمده‌اند دوباره برقرار خواهد کرد.

به گفته‌ی ناظران سیاسی اکنون با طرح تحریم‌های تازه‌ی‌اتحادیه‌ی اروپا علیه برنامه موشکی ایران، این اتحادیه می‌تواند به ترامپ نشان دهد که راه‌های دیگری هم به جای خروج از برجام وجود دارد.

در متن پیشنهادی دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا از تحریم شخصیت‌ها و گروه‌هایی سخن در میان است که در برنامه‌ی موشکی جمهوری اسلامی یا در جنگ سوریه نقش بازی می‌کنند، برای نمونه فرماندهان نظامی و نیروهای شبه‌نظامی.

افزون بر آن گفته شده که سه کشور اتحادیه‌ی اروپا در رابطه‌ی تنگاتنگ با دولت آمریکا هستند تا به پشتیبانی پایدار از برجام دست یابند. در این زمینه گفت‌وگوهای چندی نیز انجام گرفته است.

حکومت ایران اعلام کرده که برنامه‌ی موشکی خود را گسترش بخشیده است. برنامه‌ی موشکی جمهوری اسلامی مشمول توافق اتمی نمی‌شود و ایران تا کنون بارها اعلام کرده که بر سر برنامه‌ی موشکی خود گفت‌وگو نخواهد کرد.

آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، سران دو کشور آلمان و فرانسه، قصد دارند در ماه آوریل راهی واشنگتن شوند تا شاید بتوانند توافق اتمی با جمهوری اسلامی، موسوم به “برجام” را نجات دهند.

در پی دستیابی به “توافقات تکمیلی”

خبرگزاری فرانسه نیز شامگاه جمعه گزارش داد که دیپلمات‌های اروپا و آمریکا در وین درباره‌ی آینده‌ی توافق اتمی با جمهوری اسلامی در حال گفت‌وگو هستند. برایان هوک نماینده‌ی آمریکا در این مذاکرات از “گفت‌وگوهایی بسیار خوب” برای “توافقات تکمیلی” سخن گفته است. به گفته‌ی او قرار است اختلاف‌نظرهای موجود در گفت‌وگوهای بعدی رفع شوند.

“توافقات تکمیلی” مورد نظر آمریکا باید ضوابطی درباره‌ی فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، برنامه‌ی موشک‌های بالستیکی این کشور و نیز نظارت شدیدتر بازرسان سازمان ملل را دربرگیرد.

هوک همچنین تصریح کرده که ایالات متحده نخست تلاش می‌کند با شرکای اروپایی خود فرانسه، بریتانیا و آلمان به توافق برسد. اما او در مورد گام‌های بعدی واشنگتن در این زمینه سخنی نگفت.

به گزارش دویچه وله؛ دونالد ترامپ جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که با سیاست خارجی پرخاشجویانه‌ی خود در منطقه‌ی خاورمیانه و گسترش برنامه‌ی موشکی خود روح برجام را نقض می‌کند.