صدراعظم آلمان در اردن: اروپا نگران برنامه موشکی جمهوری اسلامی است

0
217

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز پنجشنبه گفت کشورهای اتحادیه اروپا در نگرانی ها بر سر برنامه موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی سهیم هستند و خواستار راه حل هایی برای «تمایلات تهاجمی» جمهوری اسلامی در خاورمیانه شد.

او در سفر به اردن و دیدار و گفتگو با ملک عبدالله دوم، برنامه موشکی و رفتار جمهوری اسلامی در منطقه را مایه نگرانی خواند.

مرکل گفت: واضح است که ما برنامه موشک بالیستیک جمهوری اسلامی و حضورش در سوریه و یمن، و مقاصد تهاجمی اش در این کشورها را از نزدیک زیر نظر داریم، ما نه تنها باید این مسائل را مطرح کنیم، باید برایش راه حلی هم بیابیم.

مرکل در دیدارش با پادشاه اردن، نگرانی امان درباره فعالیت های جمهوری اسلامی در نزدیکی مرز سوریه و اردن، و نیز در مرز سوریه و اسرائیل در بلندی های جولان را قابل درک خواند.

مرکل گفت کشورهای اروپایی خواهان حفظ توافق هسته ای برجام هستند اما نگران برنامه موشکی جمهوری اسلامی و نقشش در سوریه و یمن نیز هستند.

۱۸ اردیبهشت، پرزیدنت دونالد ترامپ در سخنانی رسما اعلام کرد ایالات متحده آمریکا از توافق جامع هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی خارج می‌شود.

پرزیدنت ترامپ که از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتقد این توافق بود، ۱۸ اردیبهشت ضمن انتقاد صریح از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت آن کشور از تروریسم، گفت این رفتار بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی پس از توافق هسته‌ای شدیدتر شده است و آمریکا گروگان این مسائل نخواهد شد.

خروج آمریکا از توافق، احیای تحریم‌های اتمی علیه جمهوری اسلامی را به همراه خواهد داشت؛ تحریم هایی که از تیرماه ۱۳۹۴ لغو شده بود.

رئیس جمهوری آمریکا می گوید جمهوری اسلامی به توافق پایبند نبوده است.

بر اساس بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای در شورای امنیت تصویب شد، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ با این حال جمهوری اسلامی در دو سال اخیر‌ چندین آزمایش موشک بالیستیک داشته است و موشک های جمهوری اسلامی در دست برخی گروه های تروریستی و شورشی منطقه دیده شده است.