شگفتی‌ها و ناکامی‌های اسکار ۲۰۱۹

0
202

در حالی که مراسم اهدای نود و یکمین دوره اسکار صبح امروز به پایان رسید و برنده اصلی جایزه خود را در واپسین دقایق مراسم شناخت، شگفتی‌سازان این دوره جای خاصی در اخبار یافتند.

 هر چند اهدای جوایز امسال اسکار با اقبال منتقدان روبه رو شده اما در میان برندگان امسال حقیقتا چند مورد شگفتی ساز وجود دارد و البته ناکام‌هایی باورنکردنی.

شگفتی‌ساز: انتخاب «کتاب سبز»

هر چند همه صاحب‌نظران فیلم «رما» را به عنوان برنده جایزه بهترین فیلم سال انتخاب نکرده بودند اما همه تصور می‌کردند این جایزه حتما به «رما» اهدا خواهد شد. وقتی نام‌ «کتاب سبز» به عنوان برنده بهترین فیلم سال اعلام شد، این فیلم در نهایت حس کرد که جایزه هر هشت نامزدی که کسب کرده بود را از آن خود کرده باشد.

شگفتی: «بوهمین راپسودی»

بعید به نظر می‌رسید که فیلم برایان سینگر بتواند برنده بزرگ مراسم اسکار باشد اما «راپسودی بوهمی» یا «حماسه کولی» توانست با دریافت چهار جایزه بزرگ‌ترین برنده شب اسکار نود و یکم شود. البته جای تعجب ندارد که هیچ یک از برندگان در سخنرانی دریافت جایزه خود نامی از سینگر نبردند که به دلیل آزار جنسی به شدت زیر سوال است.

ناکامی: «سوگلی»

«سوگلی» که نامزدی ۱۰ اسکار را کسب کرد و در این بخش پابه‌پای «رما» پیشتاز کسب جایزه بود، تنها با یک جایزه البته شگفت‌انگیز مراسم را ترک کرد و در حالی که تصور زیادی می‌رفت که گلن کلوز برنده اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی باشد اولیویا کولمن این جایزه را برد. ناکامی دیگر فیلم این بود که در حالی که تصور غالب این بود که طراحی لباس این فیلم برنده اسکار شود، این جایزه به «پلنگ سیاه» تعلق گرفت. این فیلم جایزه موسیقی اوریجینال را نیز به «کتاب سبز» باخت و جایزه بازیگر نقش مکمل را به رجینا کینگ واگذار کرد.

ناکامی: گلن کلوز

شگفتی دیگر این که دست گلن کلوز از اسکار خالی ماند و نام او به عنوان یکی از بازیگرانی که سال‌هاست در صف دریافت اسکار است، باقی ماند. وی پیشتر جایزه بهترین بازیگر زن سال را از گلدن گلوب و جایزه منتخب منتقدان دریافت کرده بود. تقریبا همه منتظر شنیدن نام او بودند؛ که اتفاق نیفتاد.

ناکامی: ایمی آدامز

انتظار زیادی می‌رفت که وی برای بازی در «معاون» به عنوان بازیگر نقش مکمل انتخاب شود. اما او یکی از ناکامان دیشب بود.

ناکامی: «آر.‌جی.بی»

«آر.‌جی.بی» فیلمی با تمرکز بر روت بدر گینزبرگ با توجه به چشم‌انداز سیاسی معاصر به عنوان یکی از قاضی‌های دادگاه عالی از نظر بسیاری باید فیلم برنده فیلم مستند می‌بود اما در نهایت شگفتی «سولوی آزاد» این جایزه را از آن خود کرد.

شگفتی: نیاز به مجری نبود

خیلی‌ها تصور می‌کردند نبودن مجری مشکلاتی ایجاد کند اما مراسم دیشب این سوال را ایجاد کرد که آیا نیازی به مجری در سال‌های بعد وجود دارد؟

ناکامی: «معاون» 

«معاون» ساخته آدام مک‌کی که هشت نامزدی کسب کرده بود، تنها جایزه بهترین چهره‌پردازی و مو را برد.

شگفتی: «پلنگ سیاه»

فیلم مارول برای نخستین بار از برندگان بزرگ بود و موفق شد تا با دست پر مراسم را ترک کند و شگفت‌انگیزتر از همه این که جایزه بهترین موسیقی متن اورجینال را نیز ببرد. انتظار این بود که «اگر خیابان استریت می‌توانست حرف بزند» در این بخش برنده شود.

ناکامی: اسپایک لی

در آخرین دقایق اعلام نام «کتاب سبز» به عنوان برنده جایزه بهترین فیلم با واکنش تند اسپایک لی کارگردان «کوکلاکس کلان سیاه‌پوست» همراه شد. وی که در ۶ بخش از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزدی جوایز را کسب کرده بود، حتی تلاش کرد تا مراسم را ترک کند. لی بعد از مراسم به خبرنگاران گفت: انگار من نفرین شده‌ام. با این حال او خیلی هم دست خالی نماند زیرا جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را در اوایل مراسم از آن خود کرده بود.

ناکامی: «ستاره‌ای متولد شده» 

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، شاید این فیلم بزرگ‌ترین ناکام جوایز اسکار باشد که تقریبا دستش به هیچ جایزه‌ای نرسید. این فیلم به کارگردانی بردلی کوپر که هشت نامزدی کسب کرده بود در بخش بهترین ترانه برای «سطحی» برنده اسکار شد و لیدی گاگا، مارک رانسن، آنتونی رزاماندو و اندرو وایات جایزه این بخش را دریافت کردند.