شهر پرزرق و برق غرق‌شده روم باستان کشف شد

0
402

باستان‌شناسان موفق به کشف شهری 1700 ساله زیر آب‌های ساحل غربی ایتالیا شدند که پر از گنجینه‌های باستانی است. این شهر پر از قصرهای لوکس‌ و زمین‌های گسترده بوده‌است.

روزگاری ساکنان این شهر سزاری، بسیار ثروتمند بودند اما حالا خرابه‌های این شهر گم‌شده به همراه گنجینه‌هایش زیر امواج غرق شده است. این شهر برای 1700 سال گمشده محسوب می‌شده است و حالا غواصان تصاویری از این شهر غرق‌شده منتشر کرده‌اند که جلال و شکوه شهر گم‌شده رومیان باستان را به رخ می‌کشد.

636480785657235815

مورخان ادعا می‌کنند که «بایا» ثروتمندترین شهر قرن اول روم باستان بوده و پر از قصرهای لوکس و زمین‌های گسترده بوده است.

اما با گذشت زمان، بیشتر این شهر زیر آب دریا رفت، رفته رفته فعالیت‌های آتشفشانی باعث شد که خط ساحلی تا 400 متر پیشروی کند و کل شهر زیر آب برود و تبدیل به خلیج نپال در ایتالیا امروزی شود.

حالا باستان‌شناسان مجددا این شهر، پس از این که 1700 سال پیش زیر امواج غرق شد، را کشف کرده‌اند. اخیرا به غواصان اجازه داده شد تا به اکتشاف این سایت باستانی بپردازند و تصاویری از گنجینه‌های آن بگیرند.

آنتونیو بوسلیو، یکی از غواصان که در نپال زندگی می‌کند، با تصویربرداری از شهر غرق‌شده بایا متوجه شد که برخی از جاده‌ها، کاشی‌ها و مجسمه‌ها جان از نابودی جان سالم به دربرده‌اند.

636480785606766855

وی در این باره گفت: «کاشی‌ها، ویلاها و معابد زیبایی در این شهر غرق‌شده وجود دارند که نشان‌دهنده ثروت ساکنان آن است».

بوسیلو در ادامه افزود: «بایا برای قرن‌ها یکی از شهرهای مهم روم باستان محسوب می‌شد. پلینی کوچک، سیاست‌مدار، قاضی و پدیدآور، نیز در این شهر زندگی می‌کرد. پلینی از شهر بایا شاهد فوران کوه وزوو و نابودی شهر پمپی و هرکولانیوم بود».

636480785557860607

وی غواصی در این سایت را مانند شیرجه زدن درون تاریخ دانست و گفت: «نگاه کردن به خرابه‌های روم باستان در زیر آب توصیف کردنی نیست اما تجربه بسیار زیبایی است».

بایا در اوج خود، شهر محبوب افراد مشهوری از جمله ژولیوس سزار، نرو، پومپه بزرگ، ماریوس و هادریان بود. در میان خرابه‌های شهر غرق‌شده بایا، می‌توان ویلاهای «پیسونی» و «پروتیرو» را دید که کف آنها مزین به کاشی‌های سفید با طرح‌های زیبا است.

سال گذشته پس از انتشار گزارشی به نام «اسرار غرق‌شده رومیان»، یک گروه غواص متشکل از مورخان و دانشمندان از سراسر جهان به سرپرستی دکتر باربارا داوید، باستان‌شناس، برای بررسی بقایای شهر گمشده به این محل فرستاده شدند.

636480785619735733

این گروه تحقیقاتی توانستند خیابان‌های مخروطی شکل و اسپاهای آب گرم را در این شهر غرق‌شده پیدا کنند. همچنین مجسمه‌های گرانبها و کاشی‌های نفیسی را کشف کردند و با خود به خشکی آوردند.

به کزارش آنا به نقل از DailyMail،  یکی از یافته‌های مهم در این شهر، یک ویلای بسیار مجلل بوده است که به عقیده باستان‌‌شناسان ویلای امپراطور کلودیوس بوده است.