شصت در صد خاک سوریه در اشغال ایران؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
574

این ادعای مردخای کدر، استاد دانشگاه بار ایلان ، کارشناس مسائل عرب و افسر پیشین اطلاعات نظامی نیروی زمینی اسرائیل می باشد. مردخای کدر ایران را برنده اصلی جنگ سوریه می داند.

مردخای کدر می نویسد؛ از دو سال پیش غرب حضور نیروهای روسی را در خاک سوریه پذیرفت. روس ها در کنار سواحل مدیترانه در دو پایگاه هوایی و دو پایگاه دریایی مستقر شده اند. روس ها عادت کرده اند که در پیرامون نیرو های خود عناصر حزب الله و شبه نظامیان شیعه لبنانی را که به پشتیبانی بشار الاسد به سوریه آمده اند مشاهد کنند. روس ها همچنین به دیدن شبه نظامیان شیعه ای که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از عراق و افغانستان به سوریه گسیل شده اند عادت کرده اند.

در میان این نیرو ها اغلب تلفاتی دیده می شوند و این احساس به آدم دست می دهد که گانگستر های شیعه علیه گانگستر های سنی در حال جنگ می باشند. اما واقعیات ملموس کاملاً فرق می کنند، به جهت اینکه نیرو های ایرانی درگیر در سوریه نه گانگستر اند و نه شبه نظامی ،این ها یک ارتش واقعی هستند، آموزش دیده توسط پاسداران انقلاب؛ یک نیروی زمینی، مجهز به تانک ، توپخانه، نیروی های کماندوئی، برخورداراز پشتیبانی نیروی هوایی ، لوجیستیکی و شبکه های اطلاعاتی می باشد.

این ارتش به آرامی در درازای چهار سال در جریان جنگ داخلی سوریه بدون هیچ لاپوشی و زیر نظر رسانه های جهان شکل گرفته است. در سال 2016 میلادی ، بزرگترین عملیات این نیروها منجر به آزادی استان حلب از چنگ داعش شد.

روسیه و ایران در سوریه همکاری نزدیکی دارند ،روس ها بمباران های هوایی را انجام می دهند و نیروهای ایرانی، متحدین حزب الله، و دیگر شبه نظامیان شیعه وابسته به ایران سرزمین ها را برای بشارالاسد تسخیر می کنند.

از آغاز سال 2017 میلادی ،ایران نفوذ خود را در مناطق صحرایی در مرکز و شرق سوریه در نقاط تخلیه شده از سوی داعش گسترش داده است. امروز داعش در حال نابودی می باشد و برای بقای خود در سه نقطه ؛ موصل درعراق، رقه و دیرالزور در سوریه مقاومت می کند و هنگامی که موصل سقوط کند دو نقطه دیگر را خواهد داشت.

باید آگاه بود که ارتش منظم ایران از عقب نشینی نیرو های داعش بهره برده و در نقاط کم جمعیت مستقر شده است. تخمین زده می شود که امروز ایران کنترل شصت در صد خاک سوریه را بطور مستقیم توسط نیرو های سپاه پاسداران یا حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه در اختیار دارد.

نیروهای ایرانی پایگاه های مهمی در سوریه در اختیار دارند که به آنان اجازه تحرکات نظامی می دهد. تدمر یک پایگاه هوایی در مرکز سوریه است و در اختیار ایران می باشد و ایرانیان اجازه دارند هر نوع اسلحه، تجهیزات نظامی و موشک را در اسرع وقت در آنجا تخلیه و جابجا نمایند. پایگاه تدمر محلی که در بهار گذشته از سوی نیروی زمینی اسرائیل مورد حمله قرار گرفت و بی شک یک انبار موشک و راکت منهدم شد.

در نظر داشته باشیم که تاکنون ایران سلاح و تجهیزات نظامی را از راه هوایی و با هواپیما های مسافری و تجاری به فرودگاه دمشق حمل می کند. هنگامی که اسرائیل انبار های فرودگاه دمشق را بمباران کرد رسانه ها از این بمباران های پی در پی خشمگین شدند.

ایران دریافت که اسرائیلی ها به سرعت به اطلاعات دقیق در مورد انبار ها دست یافته اند. از نظر ایران پایگاه هوایی تدمر دارای این امتیاز است که صد ها کیلومتر از خاک اسرائیل دور می باشد، در حالی که فرودگاه دمشق در سی کیلومتری مرز های اسرائیل قرار دارد. به نظر ایرانی ها دسترسی اسرائیل به اطلاعات پایگاه تدمر سخت تر می باشد اما تدمر نیز از سوی اسرائیل بمباران شد.

شایعاتی مبنی بر وجود یک فرودگاه مخفی در السین در جنوب سوریه نزدیک مرز های عراق و اردن بر سر زبان ها است. این منطقه برای ایران بسیار با اهمیت است چون در ادامه و راستای خاک سوریه و عراق واقع است و می تواند سهولت ارسال نیرو و تجهیزات برای حزب الله لبنان را فراهم آورد. تسلط بر این راه می تواند ایران را در این منطقه به قدرت برتر تبدیل نماید، راهی از آسیای مرکزی که به دریای مدیترانه ختم می شود.

همه این رخداد ها در برابر چشمان باز قدرت های بزرگ ؛ آمریکا و روسیه انجام می شوند و هر یک به دنبال منافع خود می باشند. برای روس ها مهم ترین نقطه کنترل منطقه علوی ها درساحل مدیترانه است، جایی که دارای پایگاه هوایی استراتژیک می باشند. به همین دلیل روسیه می کوشد شبه نظامیان سنی را که از سوی امارات متحده و عربستان پشتیبانی می شوند در این منطقه نابود کند.

اما روسیه در برابر ترکیه که با نیرو های کرد و هم چنین شیعه و داعش سنی درگیر است جانب احتیاط را رعایت می کند به گونه ای که ترکیه در عملیات علیه نیرو های اسد خنثی باقی بماند.

آمریکایی ها بدون مخالفت جدّی، حرکات و گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه را زیر نظر دارند این سیاست باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا بود که موافق برتری ایران شیعه به ضرر اعراب سنی در منطقه بود. امروز پرزیدنت ترامپ تصمیم خود مبنی بر نابودی داعش را اعلام کرده است وخواستار شکست کامل خلافت البغدادی می باشد. به نظر می رسد که در پیرامون ترامپ کارشناسانی وجود دارند که موافق پر شدن مواضع خالی داعش توسط نیرو های ایران می باشند و بر این باورند که این جایگزینی می تواند مانع از بروز هرج و مرج در این مناطق پس از نابودی داعش باشد.

این احتمال وجود دارد که یک موافقت میان روسیه و ایران برای اشغال مناطق صحرایی سوریه از سوی نیرو های ایران انجام شده باشد تا از بازگشت نیروهای داعش به این مناطق جلوگیری شود.

اما باید توجه داشت که نیروهای شیعه ای که به سوریه سرازیر شده اند( ایرانیان، عراقی ها، لبنانی ها و افغان ها) از چهار سال پیش تاکنون دست به پاکسازی های قومی زده و سنیان را به اردوگاه ها رانده و خانه های آنان را تصاحب و به همین مهاجرین شیعه درسوریه واگذار کرده اند.

سیاست های اوباما و گزینه کنونی ترامپ [ مبنی بر جایگزین شدن داعش از سوی ایران] ایران را برنده اصلی جنگ داخلی سوریه و ساکن این کشور کرده است و هیچ کس نمی تواند این نیرو ها [ ایران ] را از سوریه براند.

ما و دیگران در اسرائیل، اروپا و آمریکا باید عادت کنیم که ایران بر سرزمین های مهم سه کشور عراق، سوریه و لبنان تسلط خواهد داشت و ایران را از راه زمینی به مدیترانه متصل خواهد کرد . مسئله ای که به قدرت تهدیدات حسن نصرالله در برابر سکوت اسرائیل خواهد افزود.

دو سا ل پیش اسرائیل بر این باور بود که حزب الله با درگیر شدن درجنگ سوریه نمی تواند تهدیدی برای اسرائیل بشمار رود، امروز ایران همسایه دیوار به دیوار اسرائیل شده است و حزب الله بی شک جزئی ارتش ایران است و در چند کیلومتری اسرائیل قرار دارد.

رسانه های اسرائیل بی توجه به وضعیت نیرو های ایران د رسوریه و تهدیدات مستقیم آنان علیه اسرائیل می باشند. هیچ کس نمی گوید که ایران برنده واقعی جنگ داخلی سوریه است، اکنون زمان آ ن فرا رسیده است که جهانیان از این موضوع آگاه شوند.

سوم ژوئیه 2017