شاهکار هنری گم‌شده لابه‌لای اشیای صحنه فیلم کودکان پیدا شد

0
475

یک تماشاگر دقیق توانست اثری گران‌قیمت از نقاش مجار اوایل قرن بیستم را که برای چند دهه مفقود شده بود، پیدا کند.

 تابلوی «بانوی خفته با گلدان سیاه» اثر رابرت برنی ( 1953-1887) که از اوایل دهه 1920 گم شده بود، در میان اشیای صحنه فیلم کودکان «استوارت کوچولو» (Stuart Little) بود و استودیو کلمبیا از آن به‌عنوان تابلویی که دیوار دکور فیلمش را می‌پوشاند، استفاده می‌کرد. یک تماشاگر مجارستانی به نام گرگلی بارکی که کارشناس تاریخ هنر است، تصادفاً هنگام تماشای فیلم «استارت کوچولو» محصول 1999 در تلویزیون به وجود این تابلو در پس‌زمینه فیلم پی برد.

گرگلی بارکی
گرگلی بارکی

تابلوی رنگ روغن «بانوی خفته با گلدان سیاه» را رابرت برنی نقاش آوانگارد مجار که برای آثار کوبیستی و اکسپرسیونیستی خود شهرت داشت، در اوایل قرن بیستم نقاشی کرده بود. این تابلو به صورتی نامعلوم سر از انبار استودیوی فیلم‌سازی در آورد و در فیلم «استوارت کوچول» به کارگردانی راب مینکف محصول 1999 آلمان و ایالات متحده آمریکا که جینا دیویس و هیو لوری بازیگر آن بودند و مایکل جی. فاکس در آن صداپیشه نقش موش کوچولویی به‌نام استوارت بود، مورد استفاده قرار گرفت.

نمایی از فیلم «استوارت کوچولو» و تابلوی بانوی خفته با گلدان سیاه
نمایی از فیلم «استوارت کوچولو» و تابلوی بانوی خفته با گلدان سیاه

«بانوی خفته با گلدان سیاه» را یکی از دستیاران طراحی صحنه پس از پایان فیلم‌برداری به مبلغ 500 دلار خریداری کرده و در نهایت به یک کلکسیونر آثار هنری فروخته بود. پس از آنکه  گرگلی بارکی به‌وجود این تابلو پی برد و با تهیه‌کندگان فیلم تماس گرفت، این تابلو  به حراج ویراگ جودیت در مجارستان منتقل شد.

به‌ گزارش خبرنگار فرهنگی آنا به نقل از شبکه خبری ABC، این تابلو قرار است در روزهای آینده به حراج گذاشته شود. قیمت اولیه تابلوی «بانوی خفته با گلدان سیاه»  138 هزار دلار تعیین شده است و تخمین زده می‌شود که در نهایت بین 240 هزار تا 325 هزار دلار به‌فروش برود.