سی سال زندان در انتظار مدیر هواوی به اتهام نقض تحریم جمهوری اسلامی

0
277

حدود یک هفته از دستگیری منگ وانژو، یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی در کانادا می‌گذرد. اتهام او نقض تحریم‌ها و معامله با جمهوری اسلامی است. نماینده دولت کانادا از احتمال سی سال زندان در ارتباط با پرونده منگ وانژو سخن گفته است.

دستگیری منگ وانژو در کانادا بر خوش‌بینی ناشی از تعدیل جنگ بازرگانی آمریکا و چین سایه افکنده است. آمریکا مدعی شده که منگ وانژو، تحریم‌های تعیین شده علیه را نقض کرده است. منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی است که روز اول دسامبر در ونکوور کانادا دستگیر شده است.

اتهام آمریکا علیه مدیر ارشد شرکت هواوی اکنون از سوی مقامات قضایی کانادا نیز تایید شده است. روز جمعه ۷ دسامبر، مقامات قضایی کانادا اقدام به بازجویی از منگ وانژو نموده بودند.

پس از پایان بازجویی، مقامات قضایی کانادا در شهر وانکوور اعلام کردند مدارک حکایت از نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی از سوی مدیر ارشد شرکت هواوی دارد.

اتهامات منگ وانژو

بر اساس اطلاعاتی که آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی متهم به کلاهبرداری شده است. گفته می‌شود که منگ وانژو درباره شعبه‌ای از شرکت هواوی اطلاعات غلط داده است.

تحقیقات نخستین حکایت از آن دارند که شرکت هواوی برای نقض تحریم‌ها و انجام معامله با جمهوری اسلامی از شرکتی به نام “اسکای‌کام” بهره‌گرفته است.

منگ وانژو متهم شده که ارتباط شرکت هواوی با این شرکت را پنهان کرده است. این در حالی است که شرکت “اسکای‌کام” بر اساس خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری فرانسه، یکی از شعبه‌های شرکت هواوی بوده است.

فعالیت‌های مالی و بانکی شرکت هواوی با جمهوری اسلامی از طریق این شرکت صورت گرفته است. چین و مسئولان شرکت هواوی چنین اتهامی را رد می‌کنند.

روز جمعه ۷ دسامبر جلسه‌ای برای بررسی درخواست آزادی منگ وانژو با قرار وثیقه برگزار شد. نماینده دولت کانادا با چنین درخواستی مخالفت کرده است. مقامات قضایی کانادا از احتمال بیش از ۳۰ سال زندان برای منگ وانژو سخن گفته‌اند.

باید یادآور شد که منگ‌وانژو، دختر رن ژنگفی، موسس شرکت هواوی است. دولت چین رسما نسبت به دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هواوی اعتراض کرده است.

به گزارش دویجه وله به نقل از خبرگزاری فرانسه از افزایش نگرانی‌های جهانی درباره تشدید مجدد جنگ تجاری بین آمریکا و چین در سایه دستگیری این مدیر ارشد شرکت هواوی خبر داده است.