سیاوش حاتم پس از ۱۰ روز بازداشت از زندان اوین آزاد شد

0
240

سیاوش حاتم، فعال دانشجویی سابق و عضو حزب اتحاد ملت ایران عصر چهارشنبه پنجم مهرماه، پس از ۱۰ روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. او در تاریخ ۲۶ شهریور ماه در خانه‌اش از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود و بخشی از وسایل شخصی او نیز طی تفتیش خانه ضبط شد.  اما دلیل بازداشت و اتهام او هنوز مشخص نیست.

یک منبع نزدیک به سیاوش حاتم پیش از این گفته بود که ماموران در زمان بازداشت او گفته‌اند «پرونده او در دادسرای فرهنگ و رسانه مفتوح است.» با این حال هنوز از جزییات آن اطلاعی در دست نیست. وب‌سایت انصاف نیوز پس از بازداشت او در خبری به نقل از «حجت شریقی» از نزدیکان سیاوش حاتم درباره علت بازداشت او گفته بود که «با حکم کلی اقدام علیه امنیت ملی و همچنین حضور در گروه‌های غیرقانونی در تلگرام» دستگیر شده است با این حال مشخص نیست که منظور چه گروه‌های غیرقانونی در تلگرام است که منجر به اتهام امنیت ملی شده است.

یک منبع نزدیک به سیاوش حاتم پس از بازداشت او گفت: 

«بازداشت او درست در روزی اتفاق افتاده که حسن روحانی برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است.

 سیاوش جرمی مرتکب نشده که به خاطرش دستگیر شود.

 این یک پرونده‌سازی است و بیش‌تر به هدف لطمه زدن به روحانی در آستانه سفرش است و سیاوش قربانی  این هدف شده است.» 

سیاوش حاتم از فعالان ستاد انتخابات حسن روحانی در دو دوره ۹۲ و ۹۶ بود.

سیاوش حاتم پیش از این زمانی که دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان بود در تاریخ ۲۵ خرداد ۸۸ بازداشت و یک ماه بعد با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی‌ازاد شد. او به اتهام شرکت در تجمعات غیرقانونی آن دوره در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به چهار ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

سیاوش حاتم حتی از دانشگاه بوعلی همدان به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شد و مجددا در آذر ماه ۱۳۸۹ در جلسه رسمی امتحان در دانشگاه شهید بهشتی توسط ماموران وزارت اطلاعات پیش از آن‌که امتحان آغاز شود بازداشت شد. او این بار در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد و در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۱ بدون احضاریه قبلی، توسط ماموران در منزلش بازداشت شد و برای گذراندن دوران حکمش به زندان اوین منتقل شد.

به کزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این دانشجو پس از اتمام دوران حبس خود پس از ۱۶ ماه زندان (چهار ماه از حکم اولیه و یک سال از حکم دوم) در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.