سه هفته مانده به تحریم نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی؛ کاهش تولید ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نفت جمهوری اسلامی

0
222

حدود سه هفته مانده به بازگشت دور دوم تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی که صادرات نفت و گاز جمهوری اسلامی را هدف گرفته، آمارها از کاهش ۴ درصدی صادرات نفت جمهوری اسلامی خبر می دهد.

سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک، در سایت رسمی خود اعلام کرد که تولید نفت جمهوری اسلامی در ماه سپتامبر ۱۵۰ هزار بشکه نسبت به سه ماه قبل از آن کاهش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش تولید نفت جمهوری اسلامی در ماه سپتامبر به سه میلیون و ۴۴۷ هزار بشکه کاهش پیدا کرد.

با این حال در این گزارش آمده است که مقام‌های جمهوری اسلامی چنین کاهشی را تکذیب کرده و گفته‌اند این کشور کاهش تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه را تایید کرده‌اند. جمهوری اسلامی در ماه آگوست ۳ میلیون و ۵۹۷ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

گرچه در اجلاس اخیر اوپک درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت رد شد، اما خبرگزاری‌ها خبر از توافق عربستان سعودی و روسیه برای افزایش تولید نفت دادند. حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده جمهوری اسلامی در اوپک، هم این مساله را تایید کرده و گفته بود این افزایش تولید «تخلف» است.

تولید نفت ایران پیش از خروج آمریکا از برجام بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود که نشان‌دهنده کاهش تولید ۳۷۰ هزار بشکه‌ای نفت جمهوری اسلامی است.

پرزیدنت ترامپ در اردیبهشت‌ماه از توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی و کشورهای پنج به علاوه یک خارج شد. رئیس جمهوری آمریکا در مردادماه دور نخست تحریم های هسته ای جمهوری اسلامی را باز گرداند و دور دوم نیز ۱۳ آبان باز می‌گردد. هدف تحریم‌های دور دوم فروش نفت و گاز جمهوری اسلامی است.

دولت ترامپ می گوید جمهوری اسلامی با برنامه موشکی و کمک به گروه های تروریستی منطقه، خاورمیانه را بی ثبات کرده و وزیر خارجه آمریکا ۱۲ شرط برای توافق جدید با جمهوری اسلامی مطرح کرده است.

دولت ترامپ به دنبال آن است که فروش نفت و گاز جمهوری اسلامی را به صفر برساند. آمریکا پیش از این اعلام کرده بود کشورهایی که تحریم‌های جمهوری اسلامی را زیر پا بگذارند، مجازات خواهد کرد. با این حال قرار است به برخی کشورها مجوزهای محدودی برای خرید نفت جمهوری اسلامی داده شود.

به گزارش صدای آمریکا؛«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، اخیرا در گفت‌وگویی با بلومبرگ، با اشاره به درخواست دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای جبران کاهش تولید نفت جمهوری اسلامی گفته بود این اتفاق رخ داده است و عربستان به همراه کشورهای تولید کننده نفت در این مدت یک و نیم میلیون بشکه نفت بیشتر در روز تولید کردند: «بنابراین ما روزانه در ازای هر بشکه نفت جمهوری اسلامی که اخیرا از میان رفته است، تا دو بشکه نفت صادر می‌کنیم.»