سناتور کورکر: آخر این ماه طرح تحریم‌های جمهوری اسلامی در سنا بررسی می‌شود

0
202

رهبران کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصمیم گرفتند تا طرح تحریم روسیه را به بعد موکول کنند اما به جای آن تا آخر این ماه میلادی لایحه تحریم جمهوری اسلامی را بررسی کنند.

به گزارش پولیتیکو این در حالی است که رئیس این کمیته، سناتور جمهوریخواه باب کورکر و سناتور دموکرات بن کاردین با پیشبرد طرح مقابله با نفوذ روسیه در اتحادیه اروپا بدون تحریم آن کشور و طرح تحریم جمهوری اسلامی موافقت کردند.

برخی سناتورهای دموکرات آمریکایی خواستار پیشبرد تحریم جمهوری اسلامی و روسیه باهم بودند.

سناتور کورکر ضمن تاکید بر این که طرح تحریم روسیه از دستور خارج شده، به پولیتیکو گفت: «سناتور کاردین و من قویا درباره مسیر پیش رو توافق داریم و بر طرح تحریم جمهوری اسلامی کار خواهیم کرد و تا آخر این هفته به پایان می رسد. ما همچنین با هم روی طرح عقب راندن روسیه در اروپا کار می کنیم.»

سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو گفت با تصمیم فوق موافق نیست. او گفت: «با در نظرگرفتن تمامی کارهایی که روسیه کرده، همیشه برای تحریم روسیه زمان خوبی است.»

به گفته پولیتیکو طرح تحریم جمهوری اسلامی در واکنش به توسعه موشک های بالیستیک، حمایت از گروه های تروریستی و نقض حقوق بشر طراحی شده و طرح تحریم روسیه برای مجازات روسیه به دلیل مداخله این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

تاخیر به خاطر انتخابات

در حالی آقای کورکر از پیش افتادن طرح تحریم جمهوری اسلامی گفته که فروردین ماه گذشته، اعلام شد، یک طرح تازه در کنگره آمریکا که قرار بود تحریم های جدیدی علیه مقام های سپاه جمهوری اسلامی را شامل شود، به خاطر انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در ایران، به تعویق افتاد.

خبرگزاری رویترز نوشت این طرح که از مدتی پیش در سنا مطرح شده است، به خاطر نگرانی از اینکه بهانه ای شود که محافظه کاران جمهوری اسلامی، دولت میانه روی حسن روحانی را شکست بدهند، به تعویق افتاده است.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا آمریکا که خود از طراحان این طرح است گفته بود، علاوه بر انتخابات ایران، واکنش اتحادیه اروپا دیگر دلیل تعویق بررسی تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی است.

طرح ۲۰۱۷ مقابله با اقدامات بی ثبات کننده جمهوری اسلامی شامل این مفاد کلیدی است: وضع تحریم‌های اجباری جدید موشک‌های بالیستیک، شامل تحریم‌های اجباری علیه افراد درگیر در برنامه موشک بالیستیک جمهوری اسلامی و کسانی که با آنها داد و ستد می‌کنند و همچنین تحریم‌های جدید تروریسم، شامل تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و افرادی که در حال حاضر به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم تحت تحریم قرار دارند.همچنین اجرای تحریم تسلیحاتی که رییس جمهوری آمریکا را ملزم به مسدود کردن سرمایه‌های هر فرد و نهاد درگیر در فعالیت های خاص مربوط به عرضه، فروش یا انتقال تسلیحات ممنوع و مواد مرتبط با آنها به جمهوری اسلامی یا از جمهوری اسلامی می‌کند.

گروه دیگری از سناتورها از هر دو حزب از جمله تد کروز، مایکل بنت، جیمز ریش، دن سالیوان، ریچارد بلومنتال، تاد یانگ، و جو دانلی نیز حمایت از این طرح را اعلام کرده‌اند.

همچنین ۸ فروردین، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اجلاس سالانه ایپک در واشنگتن، از توافق اتمی دو سال پیش با جمهوری اسلامی ایران به شدت انتقاد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای رایان روز دوشنبه در نشست کمیته مناسبات آمریکا و اسرائیل، تهران را خطری برای آمریکا و اسرائیل خواند، خواستار اعمال تحریم های غیرهسته ای بر رژیم جمهوری اسلامی شد، و پیشنهاد کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شود.