سفیر آمریکا در کابل: جمهوری اسلامی به طالبان پشتیبانی لجستیکی فراهم می‌کند

0
186

جان بس، سفیر آمریکا در کابل می‌گوید جمهوری اسلامی از طریق سپاه پاسداران به گروه طالبان در افغانستان پشتیبانی لجستیکی فراهم می‌کند.

آقای بس گفت که نشانه‌های دیده می‌شود که دولت جمهوری اسلامی در سطوح مختلف از طالبان در افغانستان حمایت می‌کند و هشدار داد این جنگ می‌تواند مرزهای شرقی ایران را ناامن بسازد.

آقای بس گفت: “آنچه من می‌دانم این است که جمهوری اسلامی به طالبان پشتیبانی لجستیکی فراهم می‌کند. البته این پشتیبانی یک مقدار پیچیده است، بخصوص که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در آن دخیل است. برای ما مشکل است بدانیم چرا جمهوری اسلامی دامن زدن به جنگ در افغانستان را به سود خود می‌بیند، جنگی که می‌تواند مرزهای شرقی جمهوری اسلامی را ناامن بسازد.”

سفیر آمریکا در کابل می‌گوید جمهوری اسلامی در ۵ سال گذشته مشغول ایجاد بی‌ثباتی و دامن زدن تنش‌های فرقه‌ای در شمار زیادی از کشورهای خاورمیانه بوده و از نظر آمریکا این اقدامات خلاف منافع جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه است.

آقای بس در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته با وجود اختلافات میان آمریکا و جمهوری اسلامی در دیگر مناطق جهان، دو کشور روی افغانستان دیدگاه‌های مشترک داشتند و حالا چه اتفاق افتاده، گفت: “با توجه به حضور نمایندگان هردو کشور در کنفرانس صلح کابل و اعلام حمایت آنها از پیشنهادات صلح رئیس جمهور غنی به طالبان، به نظر می‌رسد که منافع مشترکی برای پایان جنگ در افغانستان میان دو کشور وجود دارد ولی صادقانه بگویم این یکی از نکات حیرت آور در مورد تصامیم جمهوری اسلامی است که از یک سو از روند صلح اعلام حمایت می‌کند و از سوی دیگر از طالبان حمایت می کند.”

به گزارش بی بی سی؛ مقامات جمهوری اسلامی همواره حمایت از گروه طالبان را رد کرده و گفته‌اند که تنها تماس‌های محدودی با این گروه دارند که هدف آن مطلع بودن از وضعیت در افغانستان است.