سفر هیأت آمریکایی برای متقاعد کردن ترکیه به پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی

0
239

یک هیأت آمریکایی از وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری برای متقاعده کردن آنکارا جهت رعایت تحریم‌های فرا سرزمینی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، روز جمعه وارد آنکارا می شود. این در حالی است که مقامات مختلف ترکیه بارها تاکید کرده‌اند که از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی پیروی نخواهند کرد و روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی را برهم نمی‌زنند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه ۱۹ ژوئیه گزارش داد یک هیأت آمریکایی از وزارتخانه های خارجه و خزانه داری که اکنون مشغول مذاکره در هند است، روز جمعه برای گفت‌وگو درباره تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به آنکارا می‌رود.

این مقام ترکیه‌ای همچنین گفته که این هیأت برای متقاعد کردن ترکیه جهت پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، با مقامات، نهادها و مسئولان مختلفی از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه و دارایی ترکیه دیدار می‌کند.

یک سخنگوی سفارتخانه آمریکا در ترکیه هم سفر این هیأت به آنکارا را تایید کرد و گفت که مذاکرات روی تحریم‌های جمهوری اسلامی متمرکز خواهد بود.

این هیئت در حالی برای مذاکره در باره تحریم های جمهوری اسلامی به ترکیه می رود که وزیر خارجه ترکیه در اوایل ماه جاری خورشیدی، در واکنش به اقدام مقام‌های آمریکا که از دیگر کشورها خواسته‌اند، واردات نفت از جمهوری اسلامی را قطع کنند، گفت: آنکارا همچنان به روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

مولود چاووش اوغلو در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود: “اگر تصمیمات آمریکا با هدف برقرای صلح و ثبات باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم، اما مجبور نیستیم که از همه تصمیمات آنها تبعیت کنیم. معنای متحد بودن این نیست که تصمیمات آنها را مو به مو اجرا کنیم.”

مولود چاووش اوغلو، در سخنانش جمهوری اسلامی را همسایه‌ای خوب و شریک تجاری و اقتصادی ترکیه معرفی کرده و گفته بود که ترکیه قصد ندارد روابط خوب اقتصادی خود با جمهوری اسلامی را به خواست کشورهای دیگر قطع کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه هم دو روز پیش از چاووش اوغلو اعلام کرده بود سیاست‌های کشورش در مورد خرید نفت ایران، تنها بستگی به تحریم‌های سازمان ملل متحد دارد و آنکارا در موارد دیگر تنها بر پایه منافع خود تصمیم خواهد گرفت.