سر و کله یک گیاه عجیب پس از 150 سال دوباره پیدا شد

0
301

دانشمندان در حالی موفق به کشف مجدد گیاهی بیگانه‌‌ با ظاهری عجیب شدند که 150 سال از آخرین باری که این گیاه مشاهده شد، می‌گذرد.

«تیسما نپتونیس» گیاهی است که زیرزمین رشد می‌کند و تنها برای چند هفته در سال گل می‌دهد. خانه این گیاه در جنگل‌های دور دست مالزی است و گیاه متغیری محسوب می‌شود.

در سال 1866 دانشمندان برای اولین بار این گیاه خاص را کشف کردند؛ اودوردو بکاری، یک گیاه‌شناس ایتالیایی، در جنگل‌های غربی مالزی این گیاه را پیدا کرد.

پس از آن، هیچ کس این گیاه را به مدت یک قرن ندید تا این که در سال 2017، گروهی از دانشمندان جمهوری چک که در حال جست‌وجو در همان حوالی بودند، توانستند نپتونیس را یک بار دیگر رویت کنند.

در سال 1866 یک نقاشی از این گیاه کشیده شد؛

636558427616408235

بخش گلدار این گیاه تنها نه سانتی‌متر طول دارد و دانشمندان فکر می‌کنند که به دلیل نادر بودن نپتونیس است.

به گفته محققان، ظاهر بی‌نظیر این گیاه می‌تواند به آنها کمک کند تا دانش محدودشان را تکمیل کنند.

این دومین باری است که این گونه خاص گیاهی رویت شده است، بنابراین محققان به‌دقت قسمت‌های داخلی آن را توصیف کردند. همچنین اولین عکس از این گیاه گلدار خاص گرفته شد.

به گفته دانشمندان، رویت مجدد این گیاه تنها به دلیل نادر بودن آن هیجان‌انگیز نیست. نپتونیس ویژگی‌های عجیب و غریبی نیز دارد.

636558427641564293

عکس‌های گرفته‌شده از این گونه گیاهی خاص

این گیاه متعلق به خانواده گیاهان میکوهتروتروفی یا دگرخوار قارچی است که از قارچ به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند .

به گزارش آنا از ScienceAlert، این گیاه نیازی به کلروفیل ندارد، هیچ برگی هم ندارد و حتی فتوسنتز نیز نمی‌کند؛ در واقع مواد معدنی مورد نیاز خود را از گونه‌های خاص قارچ تامین می‌کند.