سازمان ملل رژیم اسد و شورشیان را به “جنایت جنگی” متهم کرد

0
189

به گزارش سازمان ملل، رژیم سوریه در حلب از گاز کلر استفاده کرده است. مسئول حمله به کاروان سازمان ملل نیز دولت سوریه عنوان شده است. مخالفان نیز متهم به گلوله‌باران غیرنظامیان و استفاده از آنان به عنوان سپر انسانی شده‌اند.

به گزارش سازمان ملل متحد، ارتش سوریه در جنگ بر سر شهر حلب از گاز کلر استفاده کرده و مرتکب جنایت‌های جنگی دیگری نیز شده است. طبق گزارش گزارش کمیته مستقل تحقیقات درباره سوریه وابسته به شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو، سوریه و متحدش روسیه علاوه بر بمباران شرق حلب با استفاده از گاز کلر، درمانگاه‌ها و دیگر تأسیسات غیرنظامی را نیز با هدف به زانو در آوردن مخالفان مسلح بمباران کرده‌اند.

طبق این گزارش، دولت سوریه همچنین مسئول حمله هوایی ماه سپتامبر سال گذشته میلادی به کاروان امدادرسانی سازمان ملل است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالفان مسلح رژیم بشار اسد، رئيس‌جمهور سوریه را نیز به گلوله‌باران غیرنظامیان، استفاده از آنان به عنوان سپر انسانی، جلوگیری از فرار مردم از مناطق جنگی و مصادره کمک‌های بشردوستانه متهم کرده و آنها را جنایت جنگی خوانده است.

کمیته مستقل تحقیقات درباره سوریه در گزارش خود نوشته است: «غیرنظامیان در هر دو سوی شهر بهای سنگینی برای این سبعیت پرداخته‌اند».

دویچه وله گزارش داد؛ شهر حلب زمانی طولانی محل درگیری دولت سوریه و مخالفان اسد بود. در پایان سال گذشته میلادی پس از نبردی طولانی نیروهای دولتی توانستند بالاخره با کمک روسیه حلب را به تصرف خود در آورند و مخالفان را مجبور به تخلیه شهر کنند.

پس از آزادسازی حلب از دست مخالفان و جهادگرایان و تسلط ارتش سوریه بر آن، حال نمایندگان رژیم بشار اسد با چتر حمایتی روسیه و ایران، با اعتماد به نفس بیشتری وارد مذاکرات صلح سوریه در ژنو شده‌اند و با بازپس‌گیری مناطق هر چه بیشتری از دست جهادگرایان قدرت مانور بیشتری دارند.

استفاده نیروهای اسد از گاز کلر

به گزارش کمیته مستقل تحقیقات درباره سوریه، نیروی هوایی سوریه تا تصرف حلب یک سال تمام این شهر را مورد حمله قرار داده و در جریان این بمباران‌ها از گاز کلر استفاده کرده است.