زیباکلام: آقای روحانی گویی با یک مشت بچه صحبت می‌کند!

0
306

پس از سخنان شب گذشته حسن روحانی در گفت و گو تلویزیونی با رضا رشیدپور موج تازه‌ای از حملات به او در فضای مجازی آغاز شده است. بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد شدید از سخنان رییس جمهور پرداختند و آن سخنان را بی خاصیت دانستند. فعالان سیاسی و روزنامه نگاران نیز تحلیل‌های مشابه و انتقادی از اظهارات روحانی دارند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از رسانه های درون مرزی، شب گذشته صادق زیباکلام در توئیتی تند به شدت از سخنان روحانی انتقاد کرد، او نوشت: «ایکاش ایشان میتوانستند متوجه شوند که وقتی بجای پرداختن به مشکلات و مسائل جدی و واقعی جامعه به سئوال و جواب‌های تصنعی، پوک و سطحی میپردازند در حقیقت به شعور مردم توهین میکنند.»

عزت الله ضرغامی رییس پیشین صداوسیما نیز در توئیتی خواستار عذرخواهی روحانی شد. او نوشت: «پیشنهاد می‌کنم آقای روحانی به خاطر استفاده از کلمه ” قوطی ” برای سرپناه میلیون‌ها نفر از مردم عزیزمان از آنان عذرخواهی کند. درسته که خانه‌ی آنان در مقابل خانه‌های دولتمردان، حکم قوطی را دارد، ولی روضه‌ی مکشوف هم خوب نیست!»

محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد از گفت و گوی تلویزویونی روحانی انتقاد کرد و نوشت: «متاسفانه سوالات آقای رشید‌پور متفاوت نبود. حتی طعم سخنرانی‌های آزاد خود روحانی را نداشت. از سیاست داخلی و خارجی و حتی اقتصاد حرف مهمی پرسیده نشد؛ و جواب هم طبعا داده نشد. کشور غرق در ناامیدی است. اصلا به مشکلات اخیر اشاره نشد. حتی سوالات از برنامه‌های عادی رشید‌پور هم خیلی محافظه‌کارانه‌تر بود. کشور به مصاحبه دیگری احتیاج داشت.»

26814822_10214107236942381_6867208603002878476_nمازیار خسروی دبیر سرویس سیاسی روزنامه شرق هم در توئیتی از سخنان روحانی انتقاد کرد و نوشت: «از همین تریبون از خبرنگاران گروه سیاسی، بچه‌های حروفچینی و صفحه‌آرایی و کارگران زحمتکش چاپخانه که بخاطر هیچ تا این وقت شب معطل شدند و باعث و بانی‌اش من بودم صمیمانه پوزش میخواهم. اگر آقای مسافر آبدارچی شرق هم تا آخر هفته بهم چایی ندهد حق دارد.»

علیرضا نامور حقیقی هم نوشت: «روحانی بجای این مصاحبه‌های بیروح باصداو سیماکه افق جدیدی راباز نمیکند، بهتره همراه با مسئولین مربوطه درمورد موضوعات مختلف بره به دانشکده‌های تخصصی و به سوالات کارشناسان پاسخ دهد. تا هم سطح گفتار‌ها را ارتقا دهد. هم بانخبگان واردگفتگو شود و هم ابعاد مختلف و مشکلات موضوع برای جامعه تشریح شود.»

کاربری به نام آرش از سیاست‌های رسانه‌ای روحانی انتقاد کرد”رشیدپور را آوردند و ادای گفتگوی متفاوت درآوردند، اما همانطور کمافی السابق هیچ پرسش و پاسخی راجب مهمترین موضوعات سیاسی روز ایران انجام نشد. آقای روحانی بجای کوبیدن صداوسیما یک بازنگری اساسی در مورد سیاست‌های رسانه‌ای خودشان بکنند، پاسخگو نبودن رئیس جمهور عواقب خوبی برایش ندارد.”

کاربران اصولگرا نیز به شکل گسترده‌ای ویدئو یکی از سخنان خامنه ای درباره دولت را باز نشر دادند. در این ویدئو وی با اشاره به سخنان روحانی درباره کار‌هایی که باید انجام شود می‌گویند: “مخاطب این باید‌ها خود آقای روحانی است.” برخی دیگر از کاربران اصولگرا همچون ضرغامی از لفظ “قوطی” که روحانی استفاده کرد به شدت انتقاد کرده اند. کاربری به کنایه نوشته است” دکتر جان اونی که داخل قوطی کبریت، کبریته ها، میفهمی که! “

فرشاد مهدی پور روزنامه نگار اصولگرا نیز امروز در توئیتی با اشاره به بخشی از سخنان روحانی درباره دلار نوشت: «آقای روحانی دیشب گفت که درآمد ارزی کشور بالاتر از هزینه‌های ارزی‌ش هس و به بانک رکزی گفت: مداخله کنه. سوال اینه که چرا دلار با نرخ پایین‌تر به بازار تزریق نمی‌شه که التهاب و شتاب نرخ رو کاهش بده؟».

اما از صادق زیباکلام پرسیدیم که چرا سخنان روحانی اینقدر انتقاد برانگیز شده است؟ و چرا او شب گذشته توئیتی تند درباره مصاحبه رییس جمهور منتشر کرد.
زیباکلام: آقای روحانی گویی با یک مشت بچه صحبت می‌کند!
زیباکلام در این باره به خبرنگار فرارو گفت: «ایراد اساسی و بنیادی که به مصاحبه‌های آقای روحانی وارد است. این است که فحوای کلام و گفت و گوی ایشان به گونه‌ای است که تصور می‌شود ارزش زیادی برای فهم و درک مردم قائل نیست. روحانی یک جوری صحبت می‌کند که گویی مخاطبانش یک مشت کودکان خردسال هستند که با قشنگ صحبت کردن و لبخند زدن می‌توان این کودکان را راضی کرد.»

او افزود: «مشکل دیگر مصاحبه‌های آقای روحانی این است که یا تعمدا یا سهوا اساسا وارد مسائل واقعی نمی‌شوند. وقتی به مصاحبه آقای روحانی گوش می‌کنیم تصور می‌کنیم ما دو ایران داریم. یک ایرانی که ۸۰ میلیون مردم در آن زندگی می‌کنند و هزار و یک جور مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … دارد و یک ایرانی که آقای روحانی در آن زندگی می‌کند که گویی هیچ مشکل خاصی وجود ندارد حالا یکسری تنگنا‌ها وجود دارد که آن‌ها هم درست می‌شود. این بیشتر باعث سرخوردگی و انزجار مردم و مخاطب می‌شود.»

زیباکلام معتقد است: «اگر یک نظرسنجی صورت گیرد مشخص می‌شود هر بار که او در گفت و گوی تلویزیونی حضور پیدا می‌کند یک درصدی از ۲۴ میلیون هوادارش ریزش پیدا می‌کند. زمانی هست که آقای روحانی می‌تواند بگوید من هیچ کاری نمی‌توانم بکنم، بودجه نداریم، امکانات نداریم و …، اما اینکه آقای روحانی طوری صحبت می‌کند که گویی هیچ مشکل و مسئله‌ای وجود ندارد خیلی برای مردم درد آور و زجر آور است. نمی‌دانم مشاوران ایشان واقعا چه چیزی به ایشان می‌گویند. قطعا آقای روحانی پس از پایان مصاحبه باید از مشاوران و نزدیکان خود بپرسند که چطور بود؟ من مشتاقم ببینیم این نزدیکان و مشاوران در پاسخ چه به آقای روحانی می‌گویند.»

زیباکلام با اشاره به اینکه روحانی هیچ صحبتی درباره اعتراضات گسترده در کشور و ناآرامی‌های اخیر نکرد، گفت: «ایشان نه صحبتی درباره اعتراض‌ها کرد و نه درباره کشته شدگان و بحث‌ها پیرامون خودکشی‌های در بازداشتگاه‌ها توضیحی ارائه کردند. گفته می‌شود چند نفر در زندان خودکشی کرده اند، آقای روحانی به عنوان رییس جمهور اولین وظیفه‌ای که در قانون اساسی برای ایشان تعریف شده، این است که ناظر بر اجرای قانون اساسی است. آقای روحانی نباید به عنوان رییس جمهور درباره خودکشی‌ها از دیگر مقامات کشور و قوه قضائیه توضیح بخواهد؟ او می‌تواند از قوه قضائیه سوال کند و یا لااقل بگوید من هیچ کاره هستم و هیچ نقش و مسئولیتی در این باره نداشته ام.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «مردم خوزستان شرایط فلاکت باری در نتیجه ریزگرد‌ها پیدا کرده اند، اما آقای روحانی طوری صحبت می‌کند که اگر مالچ پاشی شده بود این مسائل پیش نمی‌آمد. خب چرا نشده است آقای روحانی؟ چه کسی مقصر است؟ کدام دستگاه باید مالچ پاشی می‌کرده و نکرده است. دلار به ۴۶۰۰ تومان رسیده است خیلی‌ها می‌گویند که دولت برای جبران کسری بودجه اجازه رسیدن دلار به این رقم را داده است. آقای روحانی این را رد می‌کند، خب اگر دولت این کار را نمی‌کند پس چرا این اتفاق رخ داده است؟ آقای روحانی باید دقیق توضیح می‌داد.»

زیباکلام افزود: «آقای روحانی راجع به خیلی مسائل اصلا صحبت نمی‌کند. بزرگترین مشکل جامعه بیکاری است ایشان یک کلام در این رابطه حرف نزد. ایشان گویی با یک مشت بچه صحبت می‌کند می‌گوید خانه‌ها قدیمی هستند و مردم باید به خانه‌های جدید بروند و بعد از آن تاکید می‌کنند که ما کلید خانه قدیمی را می‌گیریم، کلید خانه جدید را می‌دهیم. واقعا برای من سوال است که تصور آقای روحانی از مردم چیست؟»

این استاد دانشگاه درباره تبعات رویکرد و نحوه سخن گفتن روحانی گفت: «وقتی شب گذشته در توئیتی به سخنان آقای روحانی اعتراض کردم، ده‌ها پاسخ برای من آمد که زیباکلام خجالت بکش!، امثال تو باعث شدید که ما به روحانی رای بدهیم. الان اکثر کسانی که زحمت کشیدند تا روحانی پیروز انتخابات شود سرافکنده هستند. البته من همچنان معتقدم عبور از روحانی و پشیمانی درست نیست، اما واقعا ایشان خیلی متکبرانه برخورد می‌کند و این دودش در چشم جریان اصلاح طلب می‌رود. چرا که اگر اصلاح طلبان نبودند آقای روحانی ۲۴ میلیون که سهل است، ۲۴۰ هزار رای هم نمی‌آورد.»

مقاله قبلیاحضار، بازداشت ‌موقت و آزادی به قیدوثیقه اعضای خانواده سه فعال دانشجویی مدنی
مقاله بعدیتیم رابی منتقد روزنامه تلگراف ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما را به انتخاب خود معرفی کرد
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...