زندانی کردن یک شهروند مقیم خارج از ایران

0
258

۲۴ دی ۱۳۹۵- احمدرضا جلالی متخصص امدادرسانی که متولد ایران و دارای اقامت سوئد است یکی دیگر از افراد مقیم خارج از کشور است که ۹ ماه پیش در ایران بازداشت و زندانی شده و از حق دسترسی به وکیل مدافع محروم است. او از حدود سه هفته پیش در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

احمدرضا جلالی بنا به دعوت رسمی دانشگاه تهران به ایران سفر کرد اما در ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۶ توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شد. همسر او گفت که آقای جلالی اعلام کرده که تا پای مرگ به اعتصاب غذایش ادامه خواهد داد.

این قبیل بازداشت‌ها را فاقد مشروعیت قانونی است. هادی قائمی مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در این باره گفت: «با هر یک نفری که در ایران بدون انجام روند دادرسی بازداشت و زندانی می‌شود٬ بی‌اعتنایی قوه قضاییه ایران به حاکمیت قانون آشکارتر می‌شود». هادی قائمی افزود: «اگر حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران٬ درباره این زندانیان به طور جدی صحبت نکند٬ با این کار ضعف و بی‌کفایتی خود را ثابت می‌کند. جامعه بین‌المللی باید این بازداشت‌ها را که گروگان‌گیری محسوب می‌شود٬ محکوم کند.»

ویدا مهران‌نیا همسر احمدرضا جلالی گفت که همسرش در گذشته نیز بارها به دعوت سازمان‌های دولتی از جمله هلال احمر بدون هیچ گونه مشکلی به ایران سفر کرده بود. خانم مهران‌نیا افزود که همسرش به «همکاری با کشورهای دشمن ایران» متهم شده است. ویدا مهران‌نیا در ادامه همچنین گفت: « ما پس از دستگیری همسرم سکوت کردیم زیرا ترسیده بودیم و از طرف دیگر هم فکر می‌کردیم که بازداشت او بر اساس یک سوءتفاهم و اشتباه صورت گرفته و حتما به زودی آزاد می‌شود.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران؛ احمدرضا جلالی به گفته همسرش در هفت ماه اول بازداشتش از حق دسترسی به وکیل مدافع محروم بوده و پس از انتقال به بند عمومی به او اجازه دسترسی به مشاوره حقوقی داده شده است. با این حال وکیل مدافع او اعلام کرده است که نمی‌تواند درباره این پرونده صحبت کند زیرا این پرونده در ارتباط با امنیت ملی است.

به گفته ویدا مهران‌نیا٬ احمدرضا جلالی به مدت هفت ماه در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین که تحت کنترل وزارت اطلاعات است٬ در بازداشت بوده و در این مدت بازجویی شده و سرانجام پس از هفت ماه به بند عمومی منتقل شده است. ویدا مهران‌نبا  گفت که همسرش اعتصاب غذای خود را از روز ۲۵ دسامبر آغاز کرد٬ همزمان با روزی که بازجویانش به او گفتند به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

او افزود اگر همسرش به دلیل فشارهای عصبی از همان روز دست به اعتصاب غذا زده و گفته که اگر قرار است اعدام شود ترجیح می‌دهد که از اعتصاب غذا بمیرد. به گفته خانم مهران‌نیا٬ به همسرش اعلام کرده‌اند که بررسی پرونده‌اش تمام شده و دادرسی او به زودی آغاز خواهد شد.

با وجود اینکه حسن روحانی رییس جمهوری ایران٬ مهاجران ایرانی را تشویق به بازگشت به کشور کرده است٬ طی سال‌های اخیر تعدادی از شهروندان دوتابعیتی توسط ماموران وزارت اطلاعات یا سپاه پاسداران بازداشت شده‌ و به اتهام همکاری با کشورهای دشمن (اشاره به آمریکا و برخی از کشورهای غربی) و اتهامات بی‌اساس دیگری مرتبط با امنیت ملی محکوم شده‌اند. احمدرضا جلالی پزشک عمومی است اما طبابت نمی‌کند. او مدرک فوق دکترای پزشکی در حوادث غیرمترقبه دارد و پیش از بازداشتش در ایران٬ به همراه همسر و دو فرزندشان در سوئد زندگی می‌کرده است.

نازنین زاغری رتکلیف٬ شهروند ایرانی- بریتانیایی نیز که از آوریل ۲۰۱۶ در ایران زندانی است٬ در سپتامبر سال ۲۰۱۶ به پنج سال زندان محکوم شد. سیامک نمازی٬ تاجر ایرانی- آمریکایی نیز به همراه پدر ۸۰ ساله خود از فوریه ۲۰۱۶ در زندان اوین به سرمی‌برند و هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند. کمال فروغی نیز شهروند ۷۷ ساله‌ای است که تابعیت ایران و بریتانیا را دارد و از ماه مه ۲۰۱۱ در ایران زندانی است. رابین (رضا) شاهینی نیز شهروند ایرانی- آمریکایی دیگری است که ژوئیه ۲۰۱۶ در ایران بازداشت شده است. نزار ذکا شهروند لبنایی مقیم آمریکا هم سپتامبر ۲۰۱۵ در ایران بازداشت شد و به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.