زنان درویش زندانی خطاب به رئیس زندان قرچک: به آیین‌نامه اجرایی زندان‌ها عمل کنید

0
483

پنج زن درویش محبوس در زندان قرچک در نامه‌ای خطاب به محمدی رئیس زندان قرچک از او خواسته‌اند تا با عمل به آیین‌نامه اجرایی زندان‌ها زنان درویش را در بندی عاری از مواد مخدر و دخانیات و در کنار یکدیگر تجمیع کند.

شکوفه یداللهی، الهام احمدی، سپیده مرادی، سیما انتصاری و شیما انتصاری پنج زن درویش محبوس در زندان قرچک که پس از بازداشت خشونت‌آمیز در یکم اسفند سال گذشته در خیابان گلستان هفتم تا امروز بی‌وقفه در بازداشت بوده‌اند بارها از سوی مسئولان زندان قرچک مورد تهدید و توهین قرار گرفته‌اند.

این زنان که پس از درگیری خردادماه گارد زندان قرچک از یکدیگر جدا و به بندهای مختلف منتقل شده‌اند بارها به مسئولان زندان هشدار داده‌اند تا به مواد و مندرجات آیین‌نامه اجرایی زندان‌ها عمل کنند. طبق این آیین‌نامه، سازمان زندان‌ها موظف است زندانیان را بر اساس نوع جرم در زندان‌های متناسب نگهداری کند اما زنان درویش به‌رغم اتهام امنیتی، در میان زندانیان مواد مخدر، سرقت، قتل و بزه‌های اجتماعی نگهداری می‌شوند.

پیش‌تر این زنان با انتشار فایل‌های صوتی از وضعیت فاجعه‌آمیز زندان قرچک که پیش‌تر مرغداری بوده است اطلاع‌رسانی کرده بودند اما به‌جای رسیدگی به خواسته‌ی قانونی‌شان با شکایت رئیس زندان قرچک به «نشر اکاذیب، اخلال در نظم زندان و تمرد از دستور مأموران» متهم شدند.

الهام احمدی یکی از این زنان که دو بار پیاپی با شکایت رئیس زندان قرچک دادگاهی شده، برای یکی از پرونده‌ها به تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

سه نفر از این زنان اینک در بندی نگهداری می‌شوند که پیش از این زندانیان مالی در آن مستقر بودند اما مسئولان زندان قرچک با انتقال زندانیان مالی، شماری از زندانیان مواد مخدر و قتل و سرقت را وارد بند کرده و این زنان را با تهدید جسمی و جانی مواجه کرده‌اند.

در بین این زنان، شکوفه یداللهی که هنگام بازداشت به شکستگی جمجمه دچار شده است درنتیجه‌ی بی‌توجهی مسئولان زندان و عدم اعزام به بیمارستان دچار سردردهای مزمن شده و با توصیه‌ی پزشک باید در بندی پاکیزه نگهداری شود.

همچنین سیما انتصاری دیگر درویش زن محبوس در زندان قرچک در زمان بازداشت مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای مأموران انتظامی قرار گرفته و با وجود گذشت نزدیک به یک سال از حادثه‌ی گلستان هفتم هنوز این ساچمه‌ها از پای او خارج نشده‌اند.

این زنان بارها به دلیل شکایت از وضعیت زندان قرچک و برخورد مسئولان زندان مورد اهانت و ضرب و جرح قرار گرفته و در نوبت‌های طولانی از حق مکالمه و ملاقات محروم شده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور؛ مردان درویش محبوس در زندان فشافویه نیز که به وضعی مشابه زنان زندانی مبتلا هستند پیش‌تر با تحصن مقابل افسرنگهبانی تیپ ۳ آن زندان خواستار آزادی زنان درویش شده بودند اما تجمع مسالمت‌آمیز آنان که از ۲۲ خرداد آغاز شده بود روز هفتم شهریور با حمله‌ی گارد زندان به درویشان زندانی به پایان رسید و در نتیجه‌ی این حادثه قریب به ۱۰۰ درویش در بندهای جرائم اجتماعی نظیر قتل و سرقت و مواد مخدر پراکنده شدند.