زلزله ۵.۲ ریشتری تهران را لرزاند

0
207

زلزله ۵.۲ ریشتری چهارشنبه شب تهران را لرزاند و در استانهای البرز و قم و بخشهایی از قزوین و مرکزی و گیلان احساس شد.

ساعت ۲۳:۲۷  چهارشنبه شب تهران با زلزله ای نسبتا شدید لرزید. این زلزله دراستانهای البرز و قم همچنین در بخش هایی از قزوین ، گیلان و استان مرکزی نیز احساس شد.

مرکز لرزه نگاری کشور مرکز این زلزله را  مرز استانهای تهران و البرز  – حوالی ملارد(تهران) و قدرت آن را ۵.۲ ریشتر اعلام کرده است. این زمین لرزه در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داد.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد  در حال بررسی وضعیت هستیم و تمامی دستگاه های امدادی، انتظامی و خدماتی  در آماده باش کامل هستند.

۱:۲۱ افزایش گشت انتظامی در محلات و بوستانها

سردار نظری فرمانده انتظامی شرق استان تهران گفت: عوامل در اماده باش کامل هستند، با توجه به تخلیه برخی خانه ها و خروج از خانه ها واحدهای گشتی افزایش داشته همچنین در بوستانهایی که مردم مستقر هستند نیز نیروها اعزام شده اند.

۱:۱۷ مرگ یک نفر بر اثر شوک

اورژانس مرگ یک نفر در مارلیک کرج به علت شوک زلزله را تایید کرد

۱:۱۵ بنزین به میزان کافی هست

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد : به اطلاع می‌رساند درپی وقوع زلزله ۵/۲ ریشتری دراستان تهران همه تاسیسات و جایگاهای عرضه سوخت سالم هستند.   مردم عزیز نگرانی از بابت تامین سوخت نداشته باشند و بنزین به میزان بیشتری به جایگاه‌ها ارسال شده است

۱:۱۳ مشکل مخابراتی وجود ندارد

سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: در پی وقوع زلزله وضعیت برقراری ارتباطات در تهران و البرز علیرغم حجم بالای مکالمات نرمال و پایدار است.

۱:۱۰ وقوع ۶ الی ۷ پس لرزه 

مرادی رییس مرکز لرزه نگاری کشور گفت : حدود ۶ الی ۷ پس لرزه داشته ایم که همگی زیر ٢.٥ریشتر بوده است ، گسل اشتهارد توانایی زلزله بزرگتری را هم دارد،  مردم خونسردی خود را حفظ کنند و نکات ایمنی را هم رعایت کنند . امیدواریم که پس لرزه های دیگری داشته باشیم که مطمئن باشیم زمین لرزه اصلی آمده است.

۱:۰۷ ورزشگاهای تهران به روی مردم باز است

با دستور سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان به مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری و مدیران کل استان ورزش و جوانان استان تهران و البرز درب های تمام مجموعه های ورزشی تهران و البرز امشب برای اسکان و استقرار مردم باز است.

 ۱:۰۲ مردم با خودرو در شهر تردد نکنند

نادی مدیریت بحران استان تهران گفت: از مردم می خواهیم آرامش خود را حفظ کنند از تردد خودرویی در سطح شهر تهران خود داری کنند، کلیه پارک ها پذیرای شهروندان هستند و از این که مردم این احتیاط را کرده اند خوب است اما نه با خودرو تردد نکنند بلکه ساکن شوند.

۰۰:۵۰ جاده چالوس باز است اما …

فرمانده پلیس راه کشور گفت: با وجود ریزش کوه در جاده چالوس اما اکنون این جاده باز است. در حال حاضر در محدوده استان البرز ترافیک پر حجم است. در سایر محورهای مواصلاتی با مشکل ترافیک مواجه نیستیم. ریزش کوه در جاده چالوس طبیعی است زیرا شرایط این جاده متفاوت است و با اندک بارش و یا لرزشی، ریزش کوه را داریم. توصیه ما این است که مردم از جاده چالوس برای ترددهای خود استفاده نکنند.

۰۰:۴۸ ملارد بررسی شد ، مشکل نداشت 

رئیس امداد و نجات هلال احمر گفت: ملارد کاملا مورد ارزیابی قرار گرفته و هیچ مشکلی نداشته است . چند مورد خرابی دیواره ها مربوط به انبارها گزارش شده است.

در جاده چالوس یک خودرو در زیر  سنگ گرفتار شده که در حال رها سازی است

۰۰:۴۵ ترافیک سنگین است اما مشکل ترافیکی نداریم 

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت :مراجعه شهروندان تهرانی به پمپ بنزین ها بار ترافیکی در برخی نقاط ایجاد کرده است اما جای نگرانی نیست، بار ترافیکی در مبادی خروجی اندکی سنگین است اما مشکل ترافیکی وجود ندارد.

۰۰:۳۵ یک مصدوم گزارش شد

سلیمی رییس سازمان امداد ونجات هلال احمر در گفتگوی زنده تلویریونی اعلام کرد :  در روستای اختر اباد تخریب اندکی گزارش شده و یک نفر هم مصدوم شده که منتقل شده است.

وی گفت : در کیلومتر ۱۶ جاده چالوس، ریزش کوه گزارش شده که ترافیک ایجاد کرده است. از شهروندان‌ خواهش می‌کنیم مسیر عبور خودروهای‌ امدادی را باز نگه دارند.

۰۰:۳۰ پلیس: ترافیک در شریانهای پایتخت

پلیس راهور تهران بزرگ خواستار آن شد که شهروندان از تردد غیرضروری در شهر تهران خودداری کنند. وی گفت: نگرانی مردم و حضورشان در خیابانها باعث ایجاد ترافیک در شریانهای شهر شده است.

۰۰:۲۰ کرج قفل شد

خیابان‌های کرج به دنبال وقوع زلزله به شدت شلوغ شده و حضور انبوه خودروها و مردم، خیابان‌ها را قفل کرده است.

۰۰:۲۳ وزیر ارتباطات: مکالمات را کوتاه کنید

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات گفت: به دلیل وقوع زلزله در برخی محله‌های تهران امکان برقراری تماس سخت شده است ، از شهروندان تهرانی تقاضا داریم مکالمات تلفنی را کوتاه برقرار نمایند.

۰۰:۱۹  تاکنون گزارشی از خسارت در تهران نرسیده است

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: تاکنون گزارشی از حادثه مبنی بر زلزله با سازمان آتش نشانی اعلام نشده است و آتش نشانان در آماده باش کامل هستند

۰۰:۱۴ به نظر می‌رسد که انتهای گسل اشتهارد فعال شده است

مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشوری اعلام کرد : به نظر می‌رسد که انتهای گسل اشتهارد است که فعال شده و مردم باید احتیاط کنند.

وی افزود: تا این لحظه دو پس‌لرزه داشتیم اما با توجه به بزرگی لرزه‌ی اولیه، نمی‌دانیم این زلزله‌ی اصلی بوده یا پیش لرزه؛ منتظریم ببینیم پس‌لرزه‌ها ادامه می‌یابد یا نه.

۰:۰۰
زمین لرزه ۲.۱ ریشتری در نزدیکی مرکز زلزله ملارد

زمین لرزه ۲.۱ ریشتری ساعت ۲۳:۴۵ در صفادشت ملارد پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری ملارد ثبت شد.