رژیم سوریه برای شرکت در مذاکرات صلح ژنو شرط گذاشت

0
231

ر‌ژیم سوریه با شرکت در مذاکرات صلح ژنو موافقت کرده است، به دو شرط: رد مذاکره مستقیم با نیروهای مخالف و عدم طرح موضوع کناره‌گیری بشار اسد.

از چهارشنبه (۲۹ نوامبر) ۸ آذر در ژنو دور تازه‌ای از مذاکرات صلح در سوریه برگزار می‌شود. یک سخنگوی دولت سوریه اعلام کرد که نمایندگان آن رژیم تنها به دو شرط حاضر به مشارکت در این مذاکرات هستند: یکی این که دولت سوریه حاضر نیست با گروه‌های مخالف گفت‌وگوی مستقیم داشته باشد، دیگر آن که در مذاکرات نباید از کناره‌گیری بشار اسد سخنی به میان بیاید.

تا یک روز قبل از این، مشارکت دولت سوریه در مذاکرات صلحی که به ابتکار سازمان ملل برگزار می‌شود، هنوز ناروشن بود.

روز سه‌شنبه (۲۸ نوامبر) دفتر استفان دمیستورا، کمیسر ویژه سازمان ملل در امور سوریه، اطلاع داد که دولت سوریه موافقت خود را برای شرکت در مذاکرات اعلام کرده اما برای آن شرایطی قائل شده است.

سوریه گفته است که حاضر نیست با گروه‌های مخالف رژیم گفت‌وگوی مستقیم برگزار کند.

هفته گذشته چندین گروه مخالف رژیم سوریه در ریاض گرد آمدند و سندی دال بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد منتشر کردند. نصر حریری، نماینده اصلی نیروهای مخالف برای شرکت در مذاکرات، روز دوشنبه پس از ورود به ژنو بر این خواست تأکید کرد.

رژیم سوریه که به یمن حمایت روسیه و جمهوری اسلامی توانسته تسلط خود را بر بیشتر خاک سوریه گسترش دهد، حاضر نیست به خواسته‌های اپوزیسیون تن دهد.

دمیستورا از گروه‌های مخالف رژیم اسد تقاضا کرده است که از خواست کناره‌گیری فوری بشار اسد چشم بپوشند. تا کنون چندین دور از مذاکرات صلح به خاطر پافشاری گروه‌های مخالف بر کناره‌گیری بشار اسد بی‌نتیجه مانده است.

به نظر سازمان ملل دستور کار هشتمین دور مذاکرات در ژنو باید بر تدوین یک قانون اساسی تازه برای سوریه و همچنین برگزاری انتخابات آزاد در این کشور متمرکز شود.

مذاکره، تنها راه‌حل

بامداد سه‌شنبه دمیستورا با نمایندگان اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل دیدار کرد. این دیدار به پیشنهاد فرانسه انجام گرفت.

وزارت خارجه فرانسه در پاریس تأکید کرد که مذاکرات ژنو تنها تریبون قابل‌ قبول برای راه‌حل سیاسی بحران سوریه است.

به موازات ابتکارات شورای امنیت، اکنون چندی‌ست که در آستانه پایتخت قزاقستان مذاکراتی با شرکت روسیه، ایران و ترکیه برای یافتن راه ‌برون‌رفت از بحران سوریه برگزار می‌شود. هدف این اجلاس‌ها در درجه اول تقویت رژیم بشار اسد ارزیابی می‌شود.

به گزارش دویچه وله؛ بحران سوریه تا کنون به مرگ بیش از ۳۴۰ هزار نفر انجامیده است.