رویترز: جمهوری اسلامی در عراق موشک‌های بالستیک مستقر کرده است

0
197

رویترز با استناد به “منابع مطلع” از استقرار موشک‌های جمهوری اسلامی در عراق خبر داده است. طبق این گزارش، ریاض و تل‌آویو در تیررس این موشک‌ها هستند. سه منبع گفته‌اند که قاسم سلیمانی نظارت بر انتقال موشک‌ها به عراق را برعهده دارد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه نهم شهریور (۳۱ اوت) با استناد به “منابع مطلع” گزارش داد که جمهوری اسلامی متحدان شیعه خود در عراق را به موشک‌هایی مسلح می‌کند که می‌توانند ریاض، پایتخت عربستان سعودی، یا کلان‌شهر تل‌آویو در اسرائیل را هدف قرار دهند.

رویترز در گزارش اختصاصی خود با استناد به اظهارات دو منبع مطلع جمهوری اسلامی، سه عراقی و دو مقام اطلاعاتی ـ امنیتی غربی، نوشته است که موشک‌ها در ماه‌های گذشته به عراق منتقل شده‌اند.

منابع غربی به رویترز گفته‌اند که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را تبدیل به پایگاه موشکی خود کند.

افزون بر این، گفته شده که شیعیان مؤتلف جمهوری اسلامی در عراق اینک خود توانایی ساخت موشک را پیدا کرده‌اند. به گزارش رویترز، شبه‌نظامیان شیعه آموزش‌های لازم در حوزه موشکی را از جمهوری اسلامی آموخته اند.

یکی از مقام‌های بلندپایه دولتی جمهوری اسلامی به رویترز گفته است که دلیل چنین اقدامی طراحی یک برنامه اضطراری برای مقابله با حمله احتمالی به جمهوری اسلامی بوده است. این مقام جمهوری اسلامی افزوده است: «شمار آنها نه چندان زیاد، تنها چند ده موشک است، اما در شرایط ضروری می‌توان بر شمار آنها افزود».

رویترز محل استقرار موشک‌های جمهوری اسلامی در عراق را “زعفرانیه” واقع در شرق بغداد، “جرف‌صخر” در شمال کربلا و مکانی واقع در اقلیم کردستان عنوان کرده است؛ مناطقی که جملگی تحت کنترل شبه‌نظامیان شیعه عراقی هستند. این خبرگزاری با استناد به منابع خود، موشک‌های ارسالی جمهوری اسلامی به عراق را از نوع‌های “زلزال”، “فاتح ۱۱۰” و “ذوالفقار”، با بردهایی میان ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر، ذکر کرده است.

قاسم سلیمانی “ناظر” انتقال موشک‌ها

سه منبع به رویترز گفته‌اند که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس (بازوی برون‌مرزی سپاه پاسداران) نظارت بر انتقال موشک‌های جمهوری اسلامی به عراق را برعهده دارد.

ایالات متحده سپاه قدس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و فرمانده آن قاسم سلیمانی نیز در لیست تحریمی وزارت دارایی آمریکا است.

به گزارش دویچه وله؛ ارتش و دولت عراق از موضع‌گیری درباره این خبر خودداری کرده‌اند. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، دولت ایالات متحده و جمهوری اسلامی نیز در این خصوص موضعی نگرفته‌اند.