رونمایی از “ژن خوب” شورای عالی انقلاب فرهنگی

1
762

انتشار تصاویر منتسب به دختر یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشته و به نوعی با این تصاویر از “ژن خوب” جدیدی رونمایی شده است. با وجود که این تصاویر زیر سایه حادثه دانشگاه آزاد، توئیت جنجالی محسن رضایی درباره کربلای4 و ماجرای عجیب درازهی نماینده سراوان قرار گرفته است اما از چشم فعالان فضای مجازی دور نمانده است.

457555_584

انتشار این تصویر موجی از واکنش را در فضای مجازی در پی داشته است

 ماجرا از یک تصویر کریسمسی آغاز شد. تصویری که از سوی سلوی کی‌نژاد منتشر شد که نشان می دهد همراه با همسر و فرزندش کریسمس را با لباس‌های متفاوت در ایالات متحده آمریکا جشن گرفته اند. این تصویر حساسیت ها فراوانی را برانگیخته است.

گفته می شود سلوی کی‌نژاد فرزند محمدعلی کی‌نژاد از اعضای شورای انقلاب فرهنگی است.

با انتشار مطلبی از سید مهدی صدرالساداتی روحانی مشهور اصولگرا در فضای مجازی درباره تصاویر منتسب به دختر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقادات بالا گرفت.

صدرالساداتی نوشته بود: “انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟ صفحه پابلیک البته که برنامه های پدر با دخترش میتواند متفاوت باشد اما اینکه مدیریت فرهنگی کشور سالهای سال در دست عزیزانی باشد که نزدیکانشان آمریکایی میشوند و علنا معرف سبک زندگی آمریکایی میشوند، بعد خودشان برای فرهنگ فرزندان بقیه مردم و اساتید دانشگاه ها اعمال نفوذ میکنند، عجیب نیست؟ شما برنامه فرهنگی طراحی میکنید؟ و کس دیگر هم بلد نیست بیاید طراحی کند که کمتر آبروریزی باشد؟”

457556_675

محمد علی کی نژاد از سال 74عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است

کی نژاد کیست؟ 
محمدعلی کی‌نژاد (زاده ۱۳۲۹ در تبریز) دبیر سابق و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز است. او پیش از این نیز سمت‌هایی نظیر استاندار و رئیس دانشگاه صنعتی سهند تبریز را برعهده داشته‌است. کی‌نژاد دارای مدرک دکترای محیط زیست و دانش‌آموختهٔ دانشگاه تبریز و دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه است. او در حال حاضر رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی نیز می‌باشد.

محمد علی کی نژاد سابقه تدریس در دانشگاه بوعلی سیما را نیز دارد. او از سال 1374 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. مشاور علمی قرارگاه خاتم الانبیاء در امور هواشناسی و آب به مدت هشت سال، استانداری همدان، عضویت در هیئت امنای بنیاد نخبگان کشور از بدو تأسیس تا کنون، عضویت در هیئت حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و شورای هنر کشور، عضو هیئت امنای دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی، عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، عضو کمیسیون هیدرولوژی آسیا و مؤسس مجتمع فرهنگی و علمی ربع رشیدی تبریز از جمله سوابق اوست.

در سال ۲۰۰۹، نشریه نیچرمدعی شد او و چند مقام دولتی مرتکب سرقت علمی شده اند. در ان زمان انگشت اتهام به سمت دانشجویی که به همراه کی نژاد مقاله مذکور را نوشته بودند گرفته شد.

گفته می شود سلوی کی نژاد دختر محمدعلی کی نژاد فارغ التحصیل دانشگاه هنر تبریز است دانشگاهی که پدرش ریاست آن را بر عهده دارد. همسر او نیز بنا به نوشته صدرالساداتی در دانشگاه هنر تبریز تدریس می کرده است. حالا این دو با بورس تحصیلی ابتدا به سوییس رفته اند و حالا در آمریکا زندگی می کنند.

در فضای مجازی تصاویری با حجاب و بی حجاب از سلوی کی نژاد منتشر شده است.

457554_647

نامه ای منتسب به دیوان محاسبات درباره سلوی کی نژاد

دیگر واکنش ها
مهمترین واکنش ها در فضای مجازی از این جهت بوده است که سلوی کی نژاد ظاهرا با بورسیه دولتی و با رانت از کشور خارج شده است. در این بین به نامه ای از دیوان محاسبات کشور استناد شده است.

احسان بداغی روزنامه نگار در این باره توئیت کرد: «وقتی از بورسیه های غیرقانونی حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم؟ طبق گزارش دیوان‌‌ محاسبات، سلوی کی‌نژاد جدای از دریافت بورس غیرقانونی می خواسته عضو هیات علمی هم بشود.اما مهم این است که طبق این نامه به نظر می رسد تعداد بستگان مقامات که چنین سودایی داشتند، بیشتر بوده. آنها که بودند؟»

محمد نوری روزنامه نگار نیز در این باره نوشته است: «خبر کشف ژن خوب درشورای عالی انقلاب فرهنگی ارزش انتشار دارد: گرفتن بورس سوئیس وشهروندی امریکا برای فرزند. ما هم مخالف ورود به فضای زندگی خصوصی افراد هستیم اماامضای جناب کی نژاد به عنوان رئیس هیات گزینش طی15سال پای تصمیم ها ومقرراتی نشسته که نتیجه آن محرومیت بسیاری از اساتید بوده است.»

ماجرای بورسیه های غیرقانونی در ابتدا دولت حسن روحانی مورد توجه قرار گرفت بسیاری از آنها لغو شد اما برخی دیگر دوباره برقرار گردید. این بورسیه ها دستمایه جنجال های بزرگی شد و یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ابتدای دولت یازدهم بود.

برخی کاربران با اشاره به موقعیت ویژه پدر سلوی کی‌نژاد برخی اظهار نظرها محمد‌علی کی‌نژاد را بازنشر دادند و از این منظر انتقاد کردند. نادر فتوره‌چی با انتشار تصاویری جنجالی در توئیتی نوشت: “چرا فرزندان جناب محمدعلی کی‌نژاد،عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی که معتقدند، «حضور کودکان درمساجد آنها را در برابر تهاجم فرهنگی مصون میکند»، نه تنها در دوران «اقتصاد مقاومتی که باید کمربندها را محکم کنیم» مسجد نمیروند، بلکه در آمریکا با این ریخت و قیافه عجیب «جشن کریسمس» برگزار میکنند؟”

کاربری به نام حاج حیدر نیز نوشته است: «اینکه دختر و داماد دکتر کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جشن کریسمس گرفتند، اشکالی ندارد! اینکه با بورسیه رانتی برای تحصیل در مقطع دکترای معماری به سوئیس رفت و بعد شهروند آمریکا شد‌ هم اشکال ندارد! مشکل طرز تفکری هست که آرامش را برای خود میخواهد و استکبارستیزی را برای مردم!»

کاربران دیگری نیز در این باره اظهار نظر کرده اند و انتقاد خود را مطرح نموده اند. عده ای معتقدند زندگی دختر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا اهمیتی ندارد مهم این است که او از “رانت” و موقعیت پدرش برای کسب بورسیه استفاده کرده است.

در دو سال اخیر جریان افشاگری علیه مقاماتی که فرزندانشان در خارج از کشور زندگی و فعالیت می کنند بالا گرفته است. این جریان در تابستان امسال به اوج خود رسید اما تاکنون متوقف نشده است و هر از گاهی موضوع “ژن خوب” تبدیل به یکی از موضوعات مهم رسانه ها و فضای مجازی می شود.

به گزارش فرارو؛ وضعیت کنونی کشور، بحران های اقتصادی و تحریم های سخت بر این روند افشاگری اثر مضاعف گذاشته است.

1 نظر

  1. دوست گرامی آقای مسعود نوری جاوید درود بر جنابعالی
    به نوبه خودم، از شما جهت تهیه و انتشار این مطلب خیلی مهم بسیار سپاسگزاری می کنم. عالی و قابل استفاده و درک شرایط کنونی سردمداران حاکمیت استبدادی آخوندی در ایران است. با اجازه تان این مطلب را برای سه وب سایت دیگر مانند فیسبوک، توئیتر و لینکدین ارسال کردم. پیوسته تندرست و شادمان باشید. با مهر و ادب و احترام محترم مومنی

نظرات بسته است