روز آخر جلسه دادگاه شکایت آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی برای دریافت غرامت

0
307

روز پنجشنبه سومین و آخرین جلسه دادگاه شکایت بیش از یکصد آمریکایی از جمهوری اسلامی برای دریافت خسارت در پایتخت آمریکا برگزار می شود.

دادگاه فدرال شهر واشنگتن پایتخت آمریکا به شکایت سربازان مجروح و خانواده‌های سربازان کشته شده در جنگ عراق در فاصله سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ رسیدگی می‌کند.

این سربازان و خانواده‌ها در ادعانامه خود جمهوری اسلامی را به دست داشتن در مجروح شدن یا مرگ عزیزانشان در عراق متهم و تقاضای خسارت کرده اند.

وکلای قربانیان می گویند جمهوری اسلامی از طریق سپاه پاسداران و سپاه قدس و گروه های نیابتی اش همچون حزب الله لبنان و دیگر گروه های نیابتی عراق و با ارائه پول، آموزش نظامی، و ارائه تجهیزات علیه سربازان آمریکایی اقدام کرده است.

در این دادخواست آمده است که مقامات تهران علاوه بر آموزش این گروه‌ها، با پولشویی از مسیر برخی از بانک‌های اروپایی اقدام به در تأمین مالی آن‌ها کردند تا با آن پول به خرید مواد منفجره برای تولید بمب‌های کنار جاده‌ای و استفاده از آنها توسط گروههای آموزش دیده شان، اقدام کنند.

طی سه روز دادگاه که برای محکوم کردن جمهوری اسلامی و دریافت غرامت برپا شده است، در مجموع نوزده نفر شهادت دادند.

این افراد شامل هفت کارشناس نظامی، اطلاعاتی، و سیاسی، چهار پزشک جراح و روانپزشک، و هشت تن از سربازان مجروح و خانواده هایشان به ارائه تجربه و دیدگاه های کارشناسی خود پرداختند.

قاضی «کالین کولار کولار کاتلی»، قاضی دادگاه فدرال واشنگتن، ریاست این دادگاه بر عهده دارد.

به گزارش صدای آمریکا؛ کسی از سوی جمهوری اسلامی ایران در این دادگاه حضور ندارد.