روحانی در جمع تحریم‌شده‌ها، کشورهای غربی را با “مواد مخدر، پناهجویان و بمبها” تهدید کرد

0
319

حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی، روز شنبه هشتم دسامبر، با متهم کردن آمریکا به “تروریسم اقتصادی” به کشورهای غربی هشدار داد که “با تضعیف جمهوری اسلامی از راه تحریم” این کشورها نخواهند توانست “از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمبها و ترورها به سلامت خارج” شوند.

روحانی به عنوان سخنران ویژه در دومین کنفرانس رؤسای مجالس جمهوری اسلامی، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه که در تهران برگزار شد، اضافه کرد: “از غربی‌ها انتظار نداریم که سهم‌شان را در ازای امنیت و ثباتی که برای آنها تامین کرده‌ایم، بپردازند اما بدانند که با تحریم جمهوری اسلامی، به توانایی ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌زنند.”

وی همچنین مدعی شد: “خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی و شرکای تجاری‌اش نمونه بارز تروریسم اقتصادی است.”

این اظهارات حسن روحانی در حالی است که او چند روز پیش در سفر استانی‌اش به سمنان تهدید کرده بود که اگر آمریکا مانع فروش نفت جمهوری اسلامی شود، جمهوری اسلامی تنگه هرمز را خواهد بست.

رئیس جمهوری جمهوری اسلامی این تهدید خود را پیشتر هم تکرار کرده بود.

 اغلب کشورهایی که به همراه ایران در کنفرانس رؤسای بین المجالس در تهران جمع شدند، هر یک به گونه‌ای تحت فشارهای اقتصادی آمریکا قرار دارند.

در حالی که به تازگی رهبران آمریکا و چین در نشست گروه بیست در آرژانتین به یک آتش بس موقت در زمینه افزایش تعرفه های گمرکی دست یافتند، اما بازداشت مدیر شرکت چینی “هوآوی” به اتهام نقض تحریم های جمهوری اسلامی، روابط واشینگتن و پکن را بار دیگر تیره کرد.

دولت دونالد ترامپ همچنین تحریم‌هایی را علیه روسیه و ترکیه اعمال کرده است. این درحالی است که آمریکا صدها میلیون دلار به پاکستان را لغو کرده است.

به گزارش رادیو فرانسه؛ روحانی در این زمینه گفت: “کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند، افغانستان را تحقیر، ترکیه را تنبیه، روسیه را تهدید و جمهوری اسلامی را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهاست.”