روایت‌های ضد و نقیض از ملاقات ولایتی و سعد حریری

0
197

نخست‌وزیر لبنان اندکی پیش از کناره‌گیری غیرمنتظره‌اش با مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ملاقات کرده بود. دفتر سعد حریری با انتشار بیانیه‌ای روایت ولایتی از گفت‌وگوها در این دیدار را تکذیب کرده است.

پس از اعلام کناره‌گیری سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان شایع شد که علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی یک روز پیشتر در ملاقاتی حضوری به حریری هشدار داده با گروه حزب‌الله همکاری بیشتری داشته باشد.

سعد حریری در نخستین مصاحبه خود پس از کناره‌گیری این شایعه را تکذیب کرد. او در عین حال هنگام اعلام استعفایش جمهوری اسلامی و نیروهای تحت حمایتش در لبنان را متهم کرده بود که اداره کشور را غیرممکن کرده و عامل بی‌ثباتی در تمام منطقه هستند.

مخالفت با دخالت جمهوری اسلامی در لبنان

حریری همچنین گفته بود که از ولایتی خواسته که جمهوری اسلامی در امور داخلی لبنان دخالت نکند. مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان) در یک نشست خبری این گفته‌ی حریری را “از القائات عربستان سعودی” خواند و تاکید کرد که او اصلا چنین حرفی نزده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر ولایتی با بیان این که مذاکرات او با حریری “تند و خشن و تهدید” نبوده گفت: «معلوم شد این القای سعودی‌هاست و حاضر نیستند لبنان را در آرامش و دوستی دو ملت ایران و لبنان را ببیند.»

مشاور رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید نخست وزیر مستعفی لبنان می‌خواسته میان ایران و عربستان میانجیگری کند. او افزود: «ما تأکید کردیم که ما مشکلی با عربستان سعودی نداریم اما اینکه سعودی‌ها بیش از ۲ سال مردم یمن را بمباران می‌کنند و این کشور را محاصره کردند و ۷۰۰ هزار نفر دچار وبا شدند این دیگر ربطی به سیاست ندارد و به خاطر مسائل انسانی هم که شده با یمنی‌ها مذاکره کنند.»

تکذیب میانجیگری میان جمهوری اسلامی و عربستان

دفتر سعد حریری با انتشار بیانیه‌ای سخنان روز گذشته ولایتی را تکذیب کرده و تاکید می‌کند که او هیچ پیشنهادی برای میانجیگری بین جمهوری اسلامی و ریاض مطرح نکرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از نشریه “المستقبل”، دفتر نخست وزیر مستعفی لبنان تاکید کرد که حریری در ملاقات به مشاور خامنه‌ای “نظرش درباره ضرورت توقف مداخلات جمهوری اسلامی در یمن به عنوان یک پیش‌شرط برای بهبود روابط میان جمهوری اسلامی و عربستان” را با او در میان گذاشته است.

دفتر سعد حریری در بیانیه‌ی روز چهارشنبه خود تاکید می‌کند که ولایتی گفت‌وگو درباره یمن را شروع خوبی برای آغاز گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی و عربستان خوانده اما حریری پاسخ داده “اول یمن بعد گفت‌وگو”.

خبرگزاری ایسنا ۱۲ آبان ماه و یک روز پیش از استعفای نخست‌ وزیر لبنان گزارش داده بود که حریری و ولایتی پس از ملاقات علنی خود “در دیدار دیگری به صورت جداگانه به بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند”.

تا کنون درباره محتوای این “دیدار جداگانه” به طور رسمی گزارشی منتشر نشده است. اما اظهارات ضد و نقیض دو طرف نشان می‌دهد که درباره اوضاع یمن، روابط تهران و ریاض و وضعیت لبنان گفت‌وگوهایی شده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران ۱۴ آبان از قول “یک منبع آگاه نزدیک به ولایتی” مدعی شد که حریری در این ملاقات از طرف عربستان از جمهوری اسلامی خواسته “دست از حمایت از مردم مظلوم یمن بردارد”.

به گزارش دویچه وله؛ طرح چنین درخواستی، دست‌کم با این فرمول‌بندی باورپذیر به نظر نمی‌رسد. عربستان و هم‌پیمانانش جمهوری اسلامی را به بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی و شورشیان حوثی در یمن متهم می‌کنند.